GABINA FÁROVÁ: Každé oblečení je zavádějící

Jakmile se rozezní hudba, začne si podupávat a je viditelně vtažena do rytmu a melodií a zároveň je téměř hmatatelné, jak se jí rozjede imaginace. Jako když živá voda začne proudit do žil. „Hudba je mocné médium,“ říká Gabina Fárová, jedna z nejvýznamnějších českých fotografek s rozsáhlým dílem, které je oceňované po celém světě.

Vyrůstala jsi v silně umělecké rodině, kde maminka (historička umění Anna Fárová – pozn. red.) i tatínek (výtvarník Libor Fára – pozn. red.) byli výraznými osobnostmi. Jaké to pro tebe bylo a jak se na to díváš z dnešního pohledu?

Celé dětství jsem byla obklopena uměním, fotografy a taky jazzem. Můj kmotr Josef Koudelka, který letos oslavil 85. narozeniny, k nám často chodil. S tátou dělal na časopise Divadlo a s mámou na svých fotografických projektech. Měl s sebou občas spacák, který byl nedílnou součástí jeho života. Jako dítě jsem na čundru nikdy nebyla, a tak mě Josef vzal do Riegrových sadů na trávu a tam jsem v jeho spacáku ležela a pozorovala zajíce a ptáky. Dodnes nezapomenutelný zážitek.

Oba rodiče mě toho hodně naučili. Tátovo motto „udržet myšlenku“ jsem záhy pochopila a vštípila si ho do paměti, protože ať děláme na čemkoli, je důležité dokončit projekt až do konce, navzdory problémům, které se vždycky vyskytnou a odvedou pozornost. Další věc, kterou jsem začala dělat po vzoru táty je práce v cyklech, tedy série samostatných fotografií vytvořených v jednom stylu k danému tématu. Linka estetiky je mojí značkou, ačkoli, co do obsahu i formy, jsou série dosti odlišné. Rodiče byli nesmírně pracovití, měli vysoko nastavenou laťku a navzájem se podporovali navzdory politickým událostem. Když v osmašedesátém přijely ruské tanky do Prahy, stály mimo jiné na kopci do Riegrových sadů a děla mířila na rozhlas za naším domem, tedy přímo do oken našeho bytu. Táta šel tehdy chodbou ke dveřím a zakopl o telefonní šňůru, v ten moment mu prosvištěla nad hlavou kulka. Mohl ten den zemřít! V dětském pokoji byly rozstřílené skříně a v nich i naši plyšoví medvědi. Drátěné sklo ze dveří s otvorem po kulce táta zarámoval a nazval ho Srpnové ráno. Kdyby viděl, že se vrátila azbuka do Prahy, hodně by se divil. 

Děti příliš výrazných rodičů mohou mít ve školce nebo škole problém, když jsou konfrontovány s tím, že většina rodičů jiných dětí je tzv. normálních. Pro tebe to složité nebylo? Nebo sis tu „jinakost“ dokonce užívala?

Byla to doba dvojí kultury, oficiální a neoficiální. Vlastně jsem žila odtažitě od školního kolektivu, ačkoli jsem do něj docházela. Naštěstí jsem vyrostla v rodině, která mi dala sebedůvěru. Otec byl celý život nekompromisní. Zemřel, když mi bylo 25 let, ale stihla jsem s ním zažít spoustu hezkých momentů. A hlavně ten jazz, který zněl v ateliéru od rána do večera. Ráno nás otec budil do školy, vařil mléko na kakao a vzápětí jej chladil přeléváním z hrnku do hrnku, a přitom vyprávěl historku o psovi, který tak miloval kakao, že ho lemtal jazykem přímo z hrnce na plotně a přitom vždy vyl, prostě mu to chutnalo tak, že si popálil jazyk. Do másla na chlebu nám táta maloval vidličkou každý den jiný obrázek. Uměl bravurně kreslit a jednou linkou namaloval třeba koně či jiné zvíře. Na střední škole jsem u něj v ateliéru měla černou komoru a zvětšovala v ní fotografie. Nepovedené kousky jsem vyhazovala. Otec tyto napůl zahalené obrázky mého autoportrétu vytáhl z koše a zapracoval do koláží, sérii nazval Gabona.

Váš život a tvoje vyrůstání se odehrávalo v ne moc pěkné době. Jak se vám dařilo se vypořádávat se šedou každodenností režimu? Vaše rodina musela být v hledáčku, ne?

V roce 1978 se konaly na Hrádečku u Václava Havla kultovní Pašije, koncert Plastic People of the Universe, s tehdy třináctiletým předskokanem Filipem Topolem. Táta vytvořil scénografii, která spočívala v propojení prostoru stodoly, kde se koncert odehrával, bílou linkou. Z nalezených hospodářských strojů a nástrojů vytvořil asambláže a zavěsil je na řetězy. Hrádeček sledovala StB z maringotky zaparkované naproti. Uvnitř však nikoho neměli, a tak využili toho, že jsme se s Betynou Landovskou vzdálily od stavení a hned nás odchytli do auta a odvezli do Semil na policejní stanici, kde se odehrál můj první výslech. Trval do příchodu rodičů. Naštěstí se jim povedlo nás odtud odvézt zpět. Tohle byla naše každodennost.

 

Jakmile se rozezní hudba, začne si podupávat a . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář