Glacial Movements

S deskami labelu Glacial Movements se na stránkách UNI průběžně setkáváme už delší dobu. Ambientní domov vedený Italem Alessandrem Tedeschim se, jak už název vydavatelství napovídá, věnuje zhmotňování arktických, mrazivých, polárních a dalších extrémně zimních impresí. Již brzy po svém založení se pro mnohé umělce stalo prestiží prezentovat se zde svou hudbou. Jedinečná vize labelu, který už vydal 25 dlouhohrajících „glaciálních impresí“, také zaujala poměrně široké spektrum fanoušků. Vydavatelství v letošním roce uzavírá první dekádu fungování a při této příležitosti bylo záhodno šéfovi labelu a také výkonnému umělci s přezdívkou Netherworld zaslat sadu otázek.

Jak se to stane, že italský hudebník založí ambientní label věnovaný mrazivým, polárním místům na zemi?
Už jako dítě jsem miloval zasněžená, rozsáhlá a tichá místa. Dýchání studeného vzduchu na horách, které bývají ponořeny do naprostého ticha, mi vždy přineslo pocity věčnosti a vnitřního klidu. Je to jedinečný stav vědomí, který se těžko vysvětluje slovy. I v Itálii existuje spousta krásných hor a přírodních rezervací, do kterých se člověk může dostat za několik hodin jízdy z Říma. V těchto oblastech mě přepadla silná inspirace hned k několika mým deskám, které jsem vydal jako Netherworld.

Ten nápad se zamrzlými místy má také co do činění se současnými problémy s globálním oteplováním? Jinak řečeno, má i ekologický podtext?
Ano. Já nepovažuju Glacial Movements pouze za hudební label, ale také za prostředek k šíření důležitého poselství o rostoucím nebezpečí. Rovnováha klimatu, jehož součástí jsou i rozsáhlé ledové plochy na pólech a ledovce rozmístěné po celém světě, je velmi choulostivá. Budu opravdu rád, pokud se díky mým aktivitám bude tato zpráva šířit do světa.

Navštívil jsi někdy věčně zmrzlá místa, dostal ses někdy za polární kruh?
Navštívil jsem Norsko s mnoha úchvatnými fjordy. Nejsilnějším zážitkem pro mne ale byla návštěva ledovce Jostedalsbreen. Procházel jsem jeho útrobami a obdivoval jeho krásné barvy. Také jsem zde nasnímal řadu zvuků, na jejichž základě jsem nahrál desku Morketid. Mým snem je vydat se někdy na Antarktidu. Odkud se tvá fascinace „glaciálním tématem“ bere? Z filmů, literatury nebo cestování? Lásku k ledu a chladu obecně si nesu od narození. Pravděpodobně se jedná o dědictví minulého života (odhaduji, že jsem byl Eskymák, Viking nebo polární průzkumník). Na těchto oblastech je zajímavá také mytologie o legendární zemi Hyperborea za polárním kruhem nebo o Dutozemi, přičemž přístup do středu země je umístěn přesně v Antarktidě a také na severním pólu. Doma mám mnoho knih, které se těmito teoriemi zabývají. Kniha, která mne velmi inspirovala, se jmenuje Civilizace pod ledem. Napsal ji italský inženýr Flavio Barbiero a předkládá v ní teorii, že bájná Atlantida je v současné době umístěna pod příkrovem antarktického ledu. Jeho teorie jsou velmi zajímavé, a myslím, že pod ledem čekají mnohá tajemství na své odhalení!

Podle jakého klíče vybíráš muziku a upisuješ umělce k vydání desky na Glacial Movements?
Spolupracuji s umělci, které jsem vždycky obdivoval, a jsem přesvědčen, že mohou originálním způsobem vyjádřit svůj pohled na atmosféru nebo prostředí velké zimy. Už se i stalo, že mne oslovil sám umělec, který se inspiroval mou „ledovou“ vizí a nabídl mi zbrusu novou nahrávku.

Kdo je autem přebalů alb vycházejících na Glacial Movements?
Na obalech desek jsou fotografie z portfolia Nora Bjarneho Riesta, na kterých padne shoda mezi mnou a konkrétním hudebníkem. Bjarne je fotograf žijící za polárním kruhem a já s ním spolupracuji od úplného začátku fungování labelu. Grafický návrh a výsledný koncept obalu pak vytváří Rutger Zuydervelt známý jako Machinefabriek. Dříve jsem spolupracoval i s Noahem McDonaldem a Olegem Galajem.

Máš stále plány s Würm a Iceberg sériemi?
Würm série je minulostí. Bohužel poté, co před pár lety zemřel můj přítel Gianluigi, známý spíše jako Oöphoi, rozhodl jsem se tuto sérii věnovat pouze jemu. Co se týče k technu/dubu přimknuté Iceberg série, jako další položka zde vyjde deska dvojice Council Estate Electronics, kterou tvoří Justin K Broadrick a Diarmuid Dalton (oba Godflesh, Jesu ad.). Třetí díl pak obstará kooperace mezi Netherworld a italskou legendou Eraldem Bernocchim.

Která z dosud vydaných nahrávek podle tebe přinesla nejsilnější mrazivý zážitek?
To je těžká otázka! Každá práce, kterou jsem produkoval, má své vlastní charakteristiky a intimní výpověď. U některých alb jsem velmi stál o to, aby vyšla u Glacial Movements. Jedním z nich je určitě album Like a Slow River Micka Harrise (Scorn), které vydal pod přezdívkou Lull. Pokud vím, jedná se možná jeho vůbec poslední desku, protože prý přestal vydávat muziku. Co se týče sepětí s „poselstvím“, skvělou práci odvedl Robin Storey alias Rapoon na albu Time Frost. Byl jsem jeho hudbou tak unesen, že jsem mu nabídl možnost vydat na Glacial Movements v letošním roce nové album. Na závěr pak upozorním na nádherné dílo Erebus, které pouze pro náš label natočili v unikátní spolupráci dva velikáni současného ambientu – Bvdub a Loscil.

Připravuje se nějaká speciální akce k desetiletce labelu?
Ano. Společně s agenturou mého kamaráda v září uspořádáme dva večery, v Miláně a Římu, na kterých vystoupí dva zahraniční hosté plus moje maličkost jako Netherworld. Víc ale zatím nemůžu prozradit.

Je nějaký konkrétní umělec, kterému bys rád v budoucnu vydal na Glacial Movements album?
Jsou tři – William Basinski, Biosphere a Thomas Köner.

Co můžeme od Netherworld a Glacial Movements čekat v budoucnu?
Letošek bude skvělý. To už je teď jasné. Právě teď vyšla kolaborace The Storm of Silence Dirka Serriese (dříve Vidna Obmana a Fear Falls Burning) a Chihei Hatakeyamy. Pak bude následovat kooperace Justina K Broadricka s Diarmuidem Daltonem jako Council Estate Electronics v rámci Iceberg série. Dalším albem pro stejnou sérii bude kolaborace Netherworld s Eraldem Bernocchim. Nakonec zde letos vyjdou ještě nové desky Rapoon a kooperace mé maličkosti jako Netherworld s Justinem K Broadrickem, tentokrát se prezentujícím jako Final.

Přidat komentář