Jan Jeřábek: Otisky příběhů ze snů

Album Otisky příběhů ze snů představuje Jana Jeřábka v jiném světle než nenápadné, ale půvabné písně jako Ukolébavka pro Jidáška nebo Mýlíš se, řekla láska. Jeřábek je nejen písničkář, ale především antropolog, psycholog a odborník na grafologii. A také člověk, kterého dlouhodobě fascinuje snový proces. „Ze stovek snů, s nimiž jsem jako terapeut pracoval, jsem vybral několik, které mě oslovily svými příběhy, básnickými obrazy i hlubinnou dynamikou,“ píše na obalu alba, k jehož realizaci si přizval své přátele nejen z okruhu osamělých písničkářů.
Otisky příběhů ze snů vlastně nejsou hudební album v pravém slova smyslu a stěží si je budete doma pouštět vícekrát za sebou od začátku do konce. Lze samozřejmě porovnávat, že hlas Jana Buriana v úvodním Tajemství vesmíru je výraznější než šepot Andrey Landovské v závěrečném bonusu Nožička. Hraničí s dobrodružstvím, když si vychutnáváme emoce v hlasu Jiřího Smrže, který líčí: „Vím jenom, že jsem, a celý vesmír je ve mně.“ A k vrcholům alba jednoznačně patří vyprávění Petra Váši: „Koukám, že mi přitom vypadl mozek.“ Písničkáři a zpěváci různé barvy hlasu a různého charakteru vlastní tvorby (mj. Martina Trchová, Petr Nikl nebo Marka Míková) za doprovodu ambientních zvuků recitují absurdní snové obrazy lidí, s nimiž se zřejmě nikdy nepotkali.
Album je to velmi bizarní, a přestože za zmínku stojí i některé hudební momenty (Vít Kahle a jeho variance na arménskou lidovou píseň nebo Vlastislav Matoušek s flétnou šakuhači), pozornost se pochopitelně v první řadě soustředí na slova a možná ještě víc na přednes jednotlivých protagonistů. Klíčovou součástí CD je úryvek z knihy Boženy Správcové Sítě vnitřního umění – hovory s Janem Jeřábkem (2005), který je k albu přiložen ve formě 26stránkové knížečky. Při poslechu zhudebněných (či přesněji zdramatizovaných) snů si tak čtenář může pročítat úvod do snové teorie a porovnávat jej nejen s tím, co slyší, ale i se sny vlastními. Věty jako „Sen je plodem celostního myšlení a v tomto druhu myšlení je svět jediným propojeným celkem. Sen nás tedy učí i tomu, že věci nejsou oddělené, jak nám sugeruje literární, pojmové myšlení“ mohou naše uvažování o podvědomí a snech skutečně posunout o kus dál. Po pečlivém pročtení rozhovoru má pak člověk pocit, že právě tento úvod do snů je zde tím hlavním a že album je pouze zvukovou přílohou.
Při všech těchto úvahách by nemělo zapadnout, že přepis snů do stručných „básní“ ve volném verši se povedl a že přizvaní hosté – vypravěči i hudebníci – také zvládli netradiční úkol velmi dobře. Mimochodem v okamžiku, kdy flétna doprovázející Marku Míkovou začala hrát téměř freejazzové pasáže, vzpomněl jsem si na podobně zaměřený projekt, nevydané album Sny improvizační skupiny Mahaut kolem Martina E. Kyšperského. I tam šlo o vyprávění snů (v tomto případě Martinových vlastních), avšak v případě Mahautu byla hudba – jakkoli improvizovaná a dekonstruovaná – rovnocenným partnerem vyprávění. Na novince jde o vylíčení snů především, a i proto si Jeřábek jako autor konceptu a aranží pohrává se samotnými hlasy svých kolegů. Repetice, šepoty, hlasové smyčky, také způsob práce se zvukem (Ondřej Ježek) – to vše v sobě obsahuje minimálně tolik rovin jako sny samotné. Ambientní hudba v pozadí je pak jen nenápadným soundtrackem, jehož cílem je sdělení současně podtrhnout i zamlžit.
Galén, 2013, 54:49

Přidat komentář

1 komentář u „Jan Jeřábek: Otisky příběhů ze snů

  1. Vážený pane Tesaři,
    rád bych Vaši recenzi trochu upřesnil.
    a.) Tato nahrávka je realizací konceptu, tj. nejsou tu žádné improvizace. Tedy např. Vlastík Matoušek nehraje free jazzové sólo, ale tradiční japonskou skladbu pro flétnu.
    b.) Uvolníme-li se a nasloucháme-li otevřeně, zjistíme, že tzv. hudba, tzv. hlasy, tzv. ruchy a tzv. ticho nemají mezi sebou žádné hranice. Viz. John Cage: „Je zvuk slova hudba hudbou?“
    c.) Vybrané snové obrazy bych neoznačil jako „absurdní“, ale naopak jako smysluplné, protože zachycují typické kolektivní nevědomé struktury – týkají se tedy každého z nás. Přiblížit se k jejich smyslu je možné praxí symbolického prožívání, kterou se lze naučit.
    Mějte se co nejlépe
    a vážím si Vaší práce v rádiu Proglas
    Jan Jeřábek