John Medeski’s Mad Skillet: Mad Skillet

Co se dá usmažit na „Šílené pánvičce“ (Mad Skillet), když svobodomyslný šéfkuchař Medeski hodí na rozpálený olej improvisingu blues, psychedelii nebo třeba neworleanskou dechovku, zjistilo v listopadu 2017 i publikum pražského Jazz Docku a šumperského festivalu BluesAlive. Možná si tehdy diváci pomysleli – to jsem zvědavý/zvědavá, jestli se tohle dá dostat na desku. Dá.

Kouzlo nahrávky spočívá především v živelnosti, ale zároveň v tom, že muzikanti hrají jinak než obvykle. John Medeski tu pojal hammondky mnohem tradičněji, často riffově. Jenže to neznamená nezajímavě! Ani nad očekávatelnými mustry mu nechybí improvizační fantazie a nahrávka nevylučuje občasné půvabné aleatorické blázniviny jako v Tuna In A Can (Tuňák v plechovce), kdy netušíte, co v následujícím taktu z otevřené zvukové konzervy vyskočí. Psychedelické zvukové bloudění a dusáníPsychedelic Rhino vážně zní, jako kdyby se na nahrávací sessions Pink Floyd roku 1967 proboural nosorožec. A když kapela spustí popový instrumentální „refrén“ v Invincible Bubble, je to vlastně také překvápko. s si vysloužil renomé jako kytarista souljazzový, jenže žádné skluzy do tohoto žánrového kánonu se nekonají. Není mu cizí přitvrzená bluesrocková hra a klidně si střihne i retro-surf-rockové sólko v The Golden Lady. Možná proto cítíme ze hry takovou radost, jako když hyperaktivní dítko, nucené celé dopoledne dřepět v lavici a naplňovat očekávání, může konečně vyběhnout do ulic.

Základní materii, bez které by nic nedrželo pohromadě, pak vytváří suzafon famózního Kirka Josepha. Jeho hra má takový funkový tah, takovou zvukovou ostrost, dynamiku a členitost, jakou ze zdánlivě neohrabaného dechového monstra vydoluje málokdo.

„Miluji spoustu různých žánrů a Mad Skillet představují skvělou možnost, jak prozkoumat jejich jižanskou, bažinatou stránku. Protože tihle kluci jsou zároveň funky i kreativní!“ prohlásil Medeski před zmíněným i koncerty v ČR. Přesně.

 

Indirecto Records, 2018, 52:44

 

 

Přidat komentář