JONO HEYES & FRIENDS: 9 Pilgrims

Obal minulého alba novozélandského písničkáře Jona Heyese Le Fisherboy zdobila kresba malého rybáře – nápadně připomínajícího Malého prince – stojícího na malé planetě. Nebo možná rybáře tak velkého, že planetu svou velikostí přesahoval a dohlédl daleko do vesmíru. Panáček na obalu nového alba 9 Pilgrims také vidí do dálky, protože jede na žirafě. Ruce zabořené do její srsti, kytaru pověšenou přes rameno, zářivě žluté vlasy rozčepýřené tak, že se nápadně podobá písničkářově fotografii uvnitř bookletu. Jono Heyes je světoběžník a žirafa je nejen symbolem jeho neustálého putování s cílem v dálce, ale také jeho inspirace africkou hudbou. Ta tvoří sice pouze jeden z kamínků v mozaice jeho písní, ale kamínek velmi důležitý.

Heyes, který nedávno založil rodinu a – načas? – zakotvil v Brně, je globální hudebník ve všech významech toho slova. „Naši rodinu tvořili lidé z různých kulturních okruhů a také několika náboženství,“ vysvětluje, a podobně jako si vybírá rytmy, zvuky a melodické postupy z tradic několika kontinentů, střídá různé jazyky a opírá se o nejrůznější náboženské a filosofické systémy. Na jeho aktuálním albu najdeme odkazy k minulosti novozélandských Maorů, citát vietnamského buddhistického mnicha Thich Nhat Hanha i slova Matoušova evangelia „Abyste se stali syny svého Otce, který je v nebesích“. Heyesovy písňové texty pojednávají o všeobjímající lidské lásce i o soužití lidí a přírody. Slova matka, otec, bratr a sestra jsou pro něj stejně důležitá jako nebe nebo řeka, jejíž součástí je naše duše (píseň Kia Ora). Pro své písňové kázání, jehož referenčními hrdiny jsou i tak rozdílné osobnosti jako Martin Luther King a Julian Assange, používá Heyes velmi pestrý hudební jazyk. Písničkářův výše položený hlas – i ten jakoby vycházel ze západoafrické hudby – zde slouží nejen jako nositel významu a vypravěč příběhů, ale i jako jeden z nástrojů, jenž se výborně doplňuje nejen s rozezvučenými strunami, ale například také s akordeonem, který do kosmopolitního celku až překvapivě dobře zapadá.

Mimochodem právě akordeon je jednou z českých stop na tomto mezinárodním albu – v písni A Little Bit Of Love na něj hraje Tomáš Háček ze skupiny Listolet. Druhým českým hostem je Beata Bocek, která nazpívala vokály do dvou skladeb. Heyesovými hlavními hudebními partnery na albu jsou však kontrabasista Carlos Gelling a novozélandský hudebník Trevor Coleman (trubka, klavír, basa), jehož společné album s Beatou Bocek One Moment jsme recenzovali v minulém čísle UNI.

Album 9 Pilgrims nabízí různé způsoby čtení a interpretace. Devět písní lze vnímat jako devět poutí, případně příběhy devíti poutníků. Album však tvoří také koláž písní a krátkých mluvených pasáží, výrazných melodických motivů (A Little Bit Of Love vyčnívá nade všechny ostatní) i posluchačsky méně přístupných pasáží. Není to album na první poslech, ale vytrvalým posluchačům slibuje napínavé dobrodružství, které za trochu nepohodlí na hřbetě žirafy stojí.

 

Vlastní náklad, 2017, 31:00

 

Přidat komentář