Joshua Redman / Brad Mehldau / Christian McBride / Brian Blade: RoundAgain

Nonesuch, 2020, 44:44

Nejnovější Redmanovo album představuje hudbu skvostného kvarteta. S bubeníkem Bladem se Redman setkával už ve své úvodní dekádě v devadesátých letech, totéž platí o kontrabasistovi McBrideovi. Při této příležitosti je vhodné připomenout, že v roce 1995 se na putovním festivalu Teacherʼs Jazz, sponzorovaném stejnojmenným výrobcem whisky a spolupořádaném pražským Agharta Jazz Clubem v bývalém Divadle hudby v Opletalově ulici, představili se svými kvartety hned tři protagonisté nového alba: Joshua Redman a Christian McBride, s nímž už tehdy bubnoval Brian Blade.

S pianistou Mehldauem Redman nahrával už jeho Highway Rider (2010), společně si v duu zahráli standardy na Nearness (2016). Redmanova alba se vyznačují většinou odlišným hráčským obsazením, k tomu je sám stylově pestrý, takže poslouchat jeho hudbu nemůže omrzet. Platí to i pro RoundAgain, kde sólisticky zcela vládne, a dokonce i Mehldau zůstává spíše jen „doprovázečem“, který s ním někdy v melodii souzní, nebo jeho improvizaci doprovází jen harmonicky. Osobitě se však projeví svižnými sóly klavíru ve výrazných tématech Right Back Round Again a ve Father, jehož závěr zní od obou sólistů kontrastně lyricky. Posluchač se může divit, kolik různorodé imprese se vejde do šesti a půl minutové skladby. Redman napsal tři témata (Undertow, Silly Little Love Song, Right Back Round Again), Mehldau Moe HonkFather, McBride přispěl skladbou Floppy Diss a Blade Your Part To Play.

Redman hraje převážně na tenora, výjimkou jsou FatherFloppy Diss, hrané na sopránku – ta je obzvláště expresivní ve Father. Hudba tohoto kvarteta je velmi zpěvná, rytmicky pestrá, v základech cítíte ovlivnění hard bopem. Závěr tvoří Bladeova Your Part To Play, jediná skutečně pomalá skladba s až soulovou naléhavostí postupně se ve hře všech čtyř projevující; skladba však začínákončí tichými pasážemi kontrabasu s tóny klavíru.

 

 

Přidat komentář