Joshua Redman & Brad Mehldau: Nearness

joshuaTihle výtečníci současného straight ahead jazzu spolu vydávají duové album poprvé, jejich spolupráce ovšem patří k málem „zákonitým“. Setkávají se už více než dvě dekády. V době, kdy se Mehldau prvně pokoušel prorazit jako sólista, hrál zároveň i s Joshua Redman Quartetem, slyšet ho můžeme na albu Moodswing (1994). Pianista přizval saxofonistu na album Highway Rider (2010), saxofonista požádal pianistu o koprodukci i aranžérskou a hráčskou podporu náročného orchestrálního titulu Walking Shadows (2013). A samozřejmě spolu v minulosti vedli i pódiový dialog. „Je to jedno z těch kamarádství, kdy se nevidíte třeba hodně dlouhou dobu a pak začnete přesně tam, kde jste přestali,“ pochvaloval si Mehldau v roce 2011 během turné v duu s Redmanem.
Nahrávka Nearness vznikla na pódiu právě tehdy, jde o sestřih záznamů z jejich evropské šňůry z roku 2011. A přestože nemáme srovnání s podobným studiovým titulem, volba koncertní nahrávky se slyšitelně vyplatila. Hraní před publikem sice určitě ovlivnilo výběr repertoáru, kdyby Redman a Mehldau plánovali studiové session, nebudou možná polovinu skladeb tvořit standardy. Jenže invenčně prodloužené free pasáže a vůbec komunikace nástrojů je takhle skutečně živá. Co dokázali spoluhráči vytvořit na půdorysu provařené balady The Nearness Of You jen potvrzuje jejich oslavované vizionářství. Variace rozprostřeli na plochu téměř sedmnácti minut a na chvilku nezanudí: Mehldau neváhá rozkládat a překlápět akordický základ písně kamsi do evropské imprese, zatímco Redman je tu „filmově“ romantický, onde bopově improvizuje, přesto se přístupy a ideje harmonicky prolínají. I Parkerovu a Harrisovu Ornithology či Monkovu In Walked Bud ti dva spíše nahodí jako udičku, aby se posluchač mohl zaseknout, ale pak přetvoří skladbu v cosi bytostně mehldauovsko-redmanovského.
„Vžívání“ jednoho do druhého hezky ilustruje také Redmanova, vtipnou slovní hříčkou pojmenovaná, skladba Mehlsancholy Mode. Přítelovu typickou „mehlancholii“ či „mehldaucholii“ vystihuje s ohromným citem. Stejně jako Mehldau dokáže připravit živnou půdu redmanovským gradacím. Dvojnásobná radost poslouchat.

Nonesuch, 2016, 73:45

Přidat komentář