JUSTIN SULLIVAN: Surrounded

Ear Music, 2021, 64:05

„Vzhledem k okolnostem nejde o velké překvapení,“ nedělá šéf New Model Army z druhého sólového alba senzaci. „V prvních týdnech lockdownu ke mně přicházely písně nahusto a rychle. Nepojednávaly ovšem o tom, ‚co se dnes děje ve světě‘. Podobně jako v případě předchozí sólové desky Navigating By The Stars, která vznikla jako dozvuk 9/11, jsem chtěl psát o jiných věcech. Vyprávět nějaké dobře známé příběhy, nějaké méně známé, přidat trochu autobiografie. Šlo mi o to vytvořit spíš krajinu představivosti než sociální komentář.“

Navzdory předsevzetí se Sullivan podvědomým sociálním komentářům neubránil. Naštěstí. Vloudily se do textů přirozeně. „Vždy mě fascinovaly polární a zvláště antarktické objevné cesty. Proto jsem na předchozí desku zpracoval v písni Ocean Rising epickou pouť Ernesta Shackletona. Závod Roberta Scotta a Roalda Amundsena k Jižnímu pólu je dalším fascinujícím příběhem. ‚Ušlechtilé, tragické selhání‘ Angličana Scotta máme hluboce vepsané v národní mytologii, zatímco ten druhý muž, pozoruhodný objevitel, je málokdy uznáván. Boj o to, který z příběhů bude vyprávěn, je v době ‚kulturních válek‘ znovu relevantní, i když píseň je spíše portrétem Amundsena samotného. Doufám, že jsem mu přinesl spravedlnost,“ vysvětlil autor pohnutky k napsání jedné z nejvýraznějších kompozic alba, Amundsen. Nevyjadřuje prvoplánově opovržení národním patriotismem, natož zklamání Brexitem, ale i z pojetí historického příběhu jsou jeho názory jasné.

Po hudební stránce se Justin dobral k osobitému „folkovému minimalismu“, ještě více hypnotickému a repetitivnímu než na Navigating By The Stars. Nečekejme ovšem syrový samo-doma sound, naopak, aranžérsky jde o nahrávku decentně vyšperkovanou. Především díky aranžmá smyčců, o které se postarali hned tři skladatelé Tobias Unterberg, Henning Nügel and Shir-Ran Yinon. K pestrosti nástrojových stop přispěli i Tom Moth z Florence + The Machine, Jon Thorne z Lamb či členové NMA.

 

Přidat komentář