KAFKA BAND: Amerika

Druhé album Kafka Bandu vzniklo na objednávku. Provedení předchozího hudebně-divadelního Das Schloss mělo v Theater Bremen v režii Alexandera Riemenschneidera takový úspěch, že brémští nabídli Jaroslavu Rudišovi, Jaromírovi Švejdíkovi, Dušanovi Neuwerthovi a spol. další spolupráci. Německá premiéra programu vycházejícího z románu Amerika / Nezvěstný proběhla v roce 2017, zdejší na Colours Of Ostrava 2018.

 

Zásadním rozdílem Ameriky oproti Zámku je větší příklon k písňové formě. A po stránce soundu využití elektroniky, která se podle tvůrců ideálně hodila k vyjádření „zmechanizované, odlidštěné společnosti a lidských vztahů“, kterou Kafka tak sugestivně, depresivně a zároveň se zvláštním humorem, popisoval. Dojde i na „strojové“ momenty jako A-O GMBH, za které by se nestyděli třeba Kraftwerk. Sečteno a podrženo, výsledek zní přístupně i pro široké publikum. Vlastně málem popově. Jenže v tomto případě nejde o nadávku. Při prvním poslechu možná působí Amerika o něco plytčeji než Das Schloss. Ale pokud budeme brát třeba přímočarý kus New York a další (zdánlivou?) vatu (Jiu Jitsu Frau) jako scénický podkres pro potřeby divadelního provedení, a přijmeme desku coby jednotný celek, k žádnému vyloženému propadu kvality nebo působivosti oproti prvotině nedochází. Zvláště v propojení s texty, včetně těch několika českých, které přidal do jazykové mozaiky Jaromír Švejdík. Kafka Band si jen zvolil jednodušší formu vyjadřování.

 

Právě momenty, kde má hlavní slovo Jaromír Švejdík, například písně Der Verschollene / Nezvěstný, Hotel Occidental či Cesta, logicky nechávají vzpomenout na kapely Priessnitz či ještě spíše Umakart. Ostatně Umakart se s Kafka Bandem personálně téměř překrývá. Ani to však není na škodu, přesahy album zpestřují. Pokud se z Kafka Bandu tímto stává „pravidelná“ kapela a zachová si v rámci zvoleného tématu podobnou invenci, nijak bych se nebál budoucí Proměny nebo Procesu. Přestože do stejného Zámku (nebo Ameriky) dvakrát nevstoupíš.

 

Indies Scope, 2019, 59:37

 

 

 

Přidat komentář