KARI IKONEN: Ikonostasis

Finský klávesista Kari Ikonen se v Čechách poprvé představil v rámci večera vydavatelství Fiasko Records na festivalu Alternativa v roce 2008 s freerockovou skvadrou Gnomus a folkjazzovou formací Ahava. Později zde využíval stipendium pro psaní vážnohudebních opusů a pořádal workshopy.

Ikonostasis je do jisté míry něco jako profilové album, i když zdaleka nemapuje celý záběr jeho tvorby, podstatný obrázek si z něj můžete utvořit. Vše uvozují dvě drobnoskladby – vskutku klasicistní na piano hraná Toccatina a syntezátorová (ale také víceméně klasicky pojatá) Sinephony – v nichž jsou základní stylotvorné karty rozdány. Podstatnou roli hrají na albu dva hosté. Věhlasný francouzský představitel moderního jazzu i freejazzu Louis Sclavis (u nás jsme ho mohli vidět už v polovině osmdesátých let minulého stoleté coby člena Workshop de Lyon) skvěle podtrhuje svým klarinetem fusion charakter skladby Prophètes, kde kontruje základu hranému na Moog. V Sacrement pak už coby spoluautor plně uplatňuje smysl pro neotřelou melodičnost i odvázanost mísící jemný humor i přirozený sentiment. Americký bubeník Ra-Kalam Bob Moses, který již jako teenager získával ostruhy v souboru Rolanda Kirka a později se proslavil zejména spoluprací s Larrym Coryellem či Garym Burtonem, je spoluautorem skladby Biangular, jež evokuje hudební poetiku vydavatelství ECM. Moses účinkuje také v rozsáhlé skladbě Trinity, nahrané na vystoupení na Pori Jazz Festival, kde je třetím do kolegia norský trumpetista Mathias Eick. Tady se ona „severská nostalgičnost“ umocňuje na větším prostoru téměř patnácti minut, což umožnuje všem zúčastněným rozvinout dané téma do různých zákrutů. Třešinkou na dortu je pak orientální koláž Catubada De Teheran, v níž je přes jedenapůlminutovou stopáž použito přehršle overdubů a střihů. Sečteno podtrženo se zde Ikonen představuje jako autor tíhnoucí ke klasickým strukturám, pro něž ústrojně využívá své zkušenosti a dovednosti z nejrůznějších žánrů.

Ozella Music, 2017, 39:55

 

Přidat komentář