KARI SÁL: Betesda

Pod uměleckým jménem Kari Sál se skrývá polská zpěvačka Karina Bałdych, žena známého houslisty Adama Bałdycha. Ten také hraje na jejím albu výraznou roli, podobně jako další jazzoví hudebníci – finský trumpetista Verneri Pohjola nebo polský pianista Paweł Kaczmarczyk. Zpěvačka je autorkou nebo spoluautorkou všech písní, a třebaže po hudební stránce je album jazzové, pěvecký projev se místy od tohoto žánru odvrací a blíží se spíše kvalitnímu popu nebo zasněné skandinávské hudbě.  Právě v Karinině projevu je tak nejvíce slyšet inspirace islandskou scénou, k níž se autorka alba hlásí. Ostatně většinu skladeb prý napsala v malé islandské vesnici Kirkjubæjarklaustur.

Při poslechu bohatě instrumentované Betesdy se mi vybavila vzdálená podobnost s aktuálním albem Štěpánky Balcarové Life And Happiness Of Julian Tuwim. I v tomto případě byly základem polské verše (i když v tomto případě zpěvaččiny autorské), které středně velká jazzová skupina rozvíjí v dlouhých plochách, až z písní vznikají dramatické skladby s řadou skutečně úchvatných momentů. Přitom roli ústředních nástrojů na sebe střídavě berou piano, smyčce (vedle Bałdychových houslí je to viola v rukou Michała Zaborského) a dechy (i v tišších pasážích skvělá Pohjolova trubka a saxofon Piotra Chęckého).

Třebaže našinci album nabídne především příjemnou instrumentální jízdu, doporučuji ponořit se i do textů, uvedených v bookletu i v anglických překladech. Přes přírodní lyriku se autorka postupně propracuje k ústřední dvojskladbě alba. Betesda I a II přináší příběh z apokryfních evangelií – radost starých manželů Jáchyma a Anny, kterým se má narodit dcera Maria. I po tematické stránce je tak album, které spolu s Kari Sál produkoval její manžel Adam Bałdych, oslavou manželství a rodiny. Pro vnímání krásné hudby to není nutné vědět, ale posluchači to přináší další možný klíč ke čtení alba.

Hevhetia, 2017, 49:84

Přidat komentář