KEITH JARRETT / GARY PEACOCK / JACK DeJOHNETTE: After The Fall

Název alba je dán chvílí Jarrettova návratu na koncertní pódia po více než dvouletém trápení syndromem chronické únavy, kdy nevystupoval veřejně. Došlo k tomu 14. 11. 1998 v New Jersey po boku jeho nejvěrnějších – členů tria někdy označovaného The Standards. Tomu odpovídal koncertní program, jehož záznam nám ECM předkládá na 2CD. Repertoár je složený ze samých perel standardního repertoáru (ostatně z těch perel toto trio během své existence od roku 1983 sestavilo několik jazzových růženců). Najdeme zde ty obzvláště často slýchané a hrávané – Old Folks W. Robisona, Autumn Leaves J. Kosmy, Bouncinʼ With Bud B. Powella, Momentʼs Notice J. Coltranea či When I Fall In Love E. Heymana. Jakékoliv vyhoření či únavu Jarrett popře hned v úvodu čtvrthodinovou verzí skladby Allie Wrubela The Masquerade Is Over z roku 1939. Na této písni je vidět, čím jsou skladby swingové éry improvizátorům přínosné: vedle přirozené zpěvnosti mívají bohatší harmonickou strukturu. Jarrett se zde „rozjíždí“ ve svém stylu dlouhým prologem, občas naznačí citace odjinud, a hlavně, ze hry celého tria čiší stále neuvěřitelná svěžest.

 

Poctou be bopu je Scrapple From The Apple Charlieho Parkera, posluchač v duchu přímo slyší unisono Parkerovu altku. Hra saxofonistů Jarretta inspiruje od jeho „jazzového mládí“, sám byl expresivním sopránsaxofonistou jak u Charlieho Lloyda, tak ve svém pozdějším triu a tzv. Americkém kvartetu. Takže vedle Parkera či Coltranea si vybral také Doxy od Sonnyho Rollinse a Late Lament Paula Desmonda. V Doxy si vychutnáme Peacockovo sólo v souhře s DeJohnettem. Pozoruhodná je hra kontrabasu také v baladě Iʼll See You Again (N. Coward). Spirituální naléhavost zní z podání tria v Late Lament. Že je triu dobře i v temperamentních tématech nás přesvědčí One For Majid od významného bubeníka jazzové moderny Petea La Rocy nebo v jednom z nejprodávanějších songů USA Santa Claus Is Coming To Town (J. F. Coots). Album je potvrzením nadčasovosti hudby tohoto tria.

 

ECM, 2018, 47:18, 58:30

 

 

Přidat komentář