KIAP feat. FRANK GRATKOWSKI: Drift

Korejský výraz kiap v taekwondu označuje výkřik-zvuk, který vydáváte při úderu – uvolnění energie. V hudebním světě je to pak název kapely, která nepochází z jihoasijského poloostrova, ale tvoří ji český saxofonista s polskými kořeny Michal Wroblewski a jeho norští spolužáci, které poznal na studiích na královské akademii v Oslu – kytarista Magnus Jønnum Grimnes a bubeník Magnus Eide, Jejich eponymní debut z roku 2016 skutečně upomíná na bojové umění s vytříbenou technikou, ale zároveň v sobě nese i určité prvky nespoutanosti. Skladby se tu povětšinou řítí dopředu v až speedmetalovém či jazzově skočném rytmu, najdeme tu ovšem i pozvolnější polohy či dokonce téměř plačtivou záležitost, absurdně pojmenovanou Ha Ha. Rozhodně se to tedy neodehrává v jednom módu.

 

Sequel Drift je však přece jen spektrálně širší, čemuž jistě napomáhá i hostování věhlasného německého saxofonisty Franka Gratkowského. Po úvodním titulním nářezu upomínajícím na jedničku se propadneme do melancholické tenze, trefně nazvané In Tension. Nejvíc ovšem svému názvu odpovídá Rope Dancer, kde je zcela čitelné jak tanečník na provaze poskakuje, kolísá či běží. V improvizovaných mezihrách se střídají rozkotané pasáže s náznaky melodií, ale ve své podstatě jsou to etudky na přilepšení rozmanitosti. Nostalgie čiší ze vzpomínky na vaření čaje z hada v Japonsku ve Snake Tea, vesele skotačivá je pochopitelně Enthusiastic. Atmosféra Oasis je zpočátku přívětivá, ale pak tam začne něco skřípat (de facto je to kytara), zatímco v Madhouse příliš bláznivosti ani šílenosti není. Titul Stereoids jasně vystihuje zdvojené saxofony a jako bonus je tu opravdu těžce metalová vsuvka. Závěrem bych očekával něco ostřejšího, co by všemu dalo jakýsi dramatický oblouk, ale ta drsnota je tam jenom naznačena, což je vlastně ve finále lepší, protože to vybočuje z prvoplánových mantinelů. Prostě tahle skvěle šlapající mašina, která často používá zavedené postupy, nakonec vždycky tak lehounce ukročí nepředpokládaným směrem a to je oč tu běží.

 

 

Hevhetia, 2019, 37:20

 

 

Přidat komentář