KVĚTY: Spí vánoční pták

Páně Kyšperského loňská tvůrčí hyperaktivita zaslouží obdiv. Album Spí vánoční pták, které tématy skladeb nemá s Vánocemi nic společného, točila kapela paralelně se zdařilým  titulem Komik do půl osmé. Alespoň se to uvádí v tiskové zprávě a není důvod nevěřit. Kyšperský není jediný kvartální písničkářský „grafoman“, míněno v dobrém. Ovšem je jeden z mála, kterému taková nadprodukce neubrala na charakteru a zajímavosti. Pečlivě porovnáno, ani jedna z desek není „slabší“, nezní rozředěně či nataženě, žádná píseň nepůsobí vyloženě zbytečně. Obě nahrávky naplňují očekávání, jaká do Květů obvykle vkládáme (vůně, barva, tvar). A to i přesto, nebo spíše právě proto, že autor dokáže udělat poťouchle tajemný a vůbec interesantní song i z asociace na typické téma okurkových sezón Houby rostou. Nebo vrší verše zdánlivě prvoplánově, jakoby co mu slina na jazyk přinese: Slyš například odzbrojující, svérázné „pozorování okolí“ v téměř-baladě Na nádraží. Jenže právě tohle lze považovat za spontánní projev skutečného talentu poety.

Také se znovu potvrzuje funkčnost relativně nové triové sestavy Květů s (zde převážně) klávesistou se zálibou v analogovém, oscilátorovém soundu Ondřejem Kyasem. Jeho aranžmá jsou různorodá a vynalézavá, prozrazují skladatelskou erudici svého tvůrce. Nejen „diskotékové“ syntezátory v asociaci na pokleslé mafiánské bijáky – krváky Sejdeme se v pekle se až nečekaně dobře pojí s výpravným soundem Květů, přestože v minulosti nehrála podobná retro-syntetičnost na deskách kapely valnou roli.

Zároveň s CD nebo LP vychází i kniha, popisně nazvaná Průvodce po albech a historii kapely Květy. Má obsahovat i řadu „různých podivných historek“. Ač jsem ji při psaní recenze neměl k dispozici, podle známých slovních i výtvarných hříček Martina E. Kyšperského na webu kapely lze předpokládat, že půjde o stylové počtení. Svazeček navíc zaručeně udělá z alba neobvyklejší vydavatelský počin. Hezký pugetek.

 

Polí5, 2017, 44:24

 

Přidat komentář