LAKOU MIZIK: HaitiaNola

Cumbancha, 2019, 54:04

Haiti vnímáme jako území extrémně chudé, zmítané mnoha katastrofami, naposledy třeba velkým zemětřesením v roce 2010. O tom, že je to ve skutečnosti krásná a inspirativní země, se letos pokoušela návštěvníky fóra Melting Pot v Ostravě přesvědčit zpěvačka Moonlight Benjamin. A o totéž se nyní snaží osmičlenná kapela Lakou Mizik, která si pro svůj mimořádný projekt HaitiaNola navíc přizvala dvě desítky hostů, jednotlivců i kapel, zvučných jmen – od zpěvačky Leyly McCalla přes členy skupiny Arcade Fire až po několik jazzových a jiných kapel z New Orleans.

Velký projekt, který dal dohromady a zaštítil producent Eric Heigle (opět mj. Arcade Fire), má několik cílů. Jedním z nich je právě propagace haitské hudební kultury s jejími rytmy a svéráznou haitskou kreolštinou. Druhým cílem je připomenout historické vazby mezi dvěma někdejšími francouzskými koloniemi, Haiti a Louisianou, potažmo v novější době Haiti a městem New Orleans. Proto název HaitiaNola (NOLA je akronym, který se používá pro New Orleans). Za třetí pak album ve svých textech (všechny jsou zveřejněny a přeloženy v bookletu) upozorňuje na konkrétní problémy dnešní doby, a to zpravidla formou silných příběhů. Jeden příklad za všechny: V roce 1993 se na Haiti v bouři potopil trajekt Neptun. Nehoda, kterou nepřežilo 900 lidí, inspirovala zpěváka Jonase Attise k napsání textu, v němž přeživší vnuk pláče kvůli své babičce, která takové štěstí neměla. V tomto jediném příběhu se skrývá několik témat: silný vztah Haiťanů k předkům, stále velký význam tradičního náboženství (vyvolávání duchů moře) a také zdánlivý nesoulad mezi tragickým textem a jakoby veselým rytmem a melodií.

Podobných překvapení a poučení však album nabízím mnohem více. Díky opravdu vzornému bookletu nejde jen o poslech inspirativní, žánrově pestré a skvěle zahrané hudby, ale o sondy do historie, kulturních dějin, sociologie i současné politiky. Opravdu mimořádný projekt.

Přidat komentář