LASS: Bumayé

Chapter Two Records, 2022, 43:57

Z Ghany a Nigérie se valí obří afrobeatsová vlna zasahující prakticky celý svět a ti kdo o ní mluví, jedním dechem dodávají, že posloucháme afropop pro 21. století. Sofistikovaná moderní produkce, zpěváky nadužívané auto-tune, přemíra elektroniky, funky a hip hopového groove však nejsou pro každého. Tahle hudba patří především mládeži, a proto když se objeví afropopové album klasického střihu notabene proznělé mbalaxem, highlife kytarami a kubánskými rytmy a odzpívané fakt mocným hlasem, pamětníci mají, jak se říká, vánoce. Nutně to neznamená, že by senegalský zázrak Lassana Sané zamrznul v minulosti, to rozhodně ne. Debutové album je natočeno s moderním švihem a s vydatnou pomocí elektro producentů, ovšem marná sláva, jedná se o starou dobrou „ruční“ práci. Jestli si tedy dobře rozumíme. I obsahem se afrobeatsovému pozlátku na míle vzdaluje: tady se ve wolof zpívá o životě, který často bolel víc, než by si jeden přál.

Produkce se ujal vyhledávaný Raphael DʼHervez a původně jinak senegalský rybář žijící dnes ve Francii se po strastiplných třiceti letech dostal do pozice, kdy si mohl vybírat hosty. V afro-kubánském tanečním trháku Metina září brazilská zpěvačka Flavia Coelho a z úvodních veršů o vytržení z rodné země, je zřejmé, že oba myslí na bolest spojenou s nucenou emigrací, což je také téma nostalgického vzpomínání ve skladbě Sénégal střižené ve stylu Buena Visty. 

Dolima má být poděkování Bohu za to, že Sanému dal život a umožnil mu setkat se s lidmi ochotnými ho podporovat v těžkých časech, což v jeho začátcích byla senegalská skupina Daara J. Elektropopovou skladbu s korou produkoval Paul Cucuron z dua Synapson a reggae příchuť jí vtiskl rapující Patrice, původem ze Sierra Leone. Strhující Dounia je pak první Lassaneho spoluprací s americkým producentem Alekosem Syropoulosem. To jeho napadlo do refrénu nasamplovat ječivý hlas dakarské zpěvačky Mariety Kouyaté. Jestli jde o příslib do budoucnosti nevíme, každopádně si velkými písmeny zapisujeme nové jméno: LASS.

Přidat komentář