Led Bib: Umbrella Weather

 

Po náporu dvou výborných, zároveň vydaných titulů The People In Your NeighbourhoodThe Good Egg (druhý jmenovaný obsahoval tři odlišné verze skladeb z prvně jmenovaného plus jeden „nepřekrývající se“ kus) v květnu 2014 se málem kultovní londýnská jazzová pětice odmlčela, až to vypadalo na rozpad. A také přestala být výhradně londýnská. Šéf a bubeník Mark Holub se přestěhoval do Vídně, možná ho už štvalo věčné britské „umbrella weather“, počasí dobré tak na deštník. Ale hlavně se dal ve Vídni dohromady s  experimentujícím rakouským kytaristou Chrisem Jankou a dalším přistěhovalcem, americkou zpěvačkou a hráčkou na theremin Pamelií Kurstin (David Byrne, The Flecktones…), se kterými založil projekt Blueblut. Ale pak se mu na krásném modrém Dunaji zastesklo po bývalých věrných souputnících od mlžné Temže a sezval je do Jankova vídeňského nahrávacího studia. S výzvou, ať přivezou z Londýna také nějaké noty a motivy, jeho prý mezitím také leccos pro kapelu vhodného napadlo.
Hned z prvních taktů úvodní nakládačky (nevím, jak to nazvat lépe) Lobster Terror je jasné, jak dobře si od sebe muzikanti odpočinuli a jak se sraz po třech letech vydařil. Dychtivost z muziky jen čiší. Vlastně jde o jeden z vůbec nejvydařenějších počinů kvinteta. Pokud si Led Bib vysloužili reputaci kapely, hrající tak úderně, až jim od oněch humřích krunýřů odskakují jiskry, nepokazí si ji ani na Umbrella Weather. Samozřejmě aniž by tu šlo jen o pouhou razanci a zvukovou intenzitu. V krupobití riffů a v nátlakových groovech se ani na chvíli neztratí kompoziční vytříbenost a nápaditost improvizací.
Kdysi nějaký anglický recenzent přirovnal skupinu ke srážce současného straight-ahead jazzu s heavy metalem a geniální poťouchlostí Franka Zappy, kterého ostatně Led Bib řadí mezi svoje inspirátory. Tahle vtipná charakteristika platí stále, byť se muzikanti pochopitelně vyvíjejí. Třeba k čím dál větší pestrosti. Slyš orientální motivy zajímavě promíchané s funkem v Ceasefire, jazzrockový riff zlomený do free rozsypávky a zase zpátky v On The Roundabout. Rytmika v tu ránu (doslova) přeskočí mezi frenetickou rockovou či drum&bassovou přímočarostí a komplikovanou polyrytmikou. Nepochybujte o tom, že kontrabasista a baskytarista Liran Donin dokáže zkreslit a přebudit zvuk nástroje (za sound v Too Many Cooks by se nestyděl ani jistý Lemmy) stejně dobře jako medově přizvukovat. Divoká kakofonie saxofonů Peta Grogana a Chrise Williamse stejně nečekaně přesmykne do lahodné souhry. Do ambientní polohy vpadne něco, co bychom mohli nazvat „post-post-bop“. Atd. Vše přitom v celkovém obraze působí naprosto logicky a soudržně. Dosti hýbajících se žánrových škatulat. Umbrella Weather zachycuje nadžánrovou a svobodnou hudbu, souhra pětice bere dech. Jednoduše řečeno, Led Bib spustili přívalový liják nosných nápadů, na který je každý deštník krátký. Radost nechat se na kost promočit.

RareNoiseRecords, 2017, 75:30

Přidat komentář