LEYLA MCCALLA: The Capitalist Blues

Je to dobré album? Je. A dokonce hodně dobré, ačkoliv byste podobné od americké songwriterky haitského původu a bývalé členky Carolina Chocolate Drop, stranící dosud akustičtější a klidnější hudbě, nečekali. Z mnoha otázek vypíchněme dvě: kam se podělo obvyklé violoncello a proč to není smutné, když jde o blues a ke všemu kapitalistické? U toho by jeden měl přece spíš brečet, než křepčit a hodně skladeb takový odvazový charakter má. Nejde o žádný švindl: Spojené státy v éře Trumpa prý připomínají pořádně natlakovaný papiňák a k tomu se víc hodí elektrická kytara; a protože natáčení proběhlo v New Orleans, došlo i pro samotnou Leylu k překvapivému paradoxu: album, zahrnující také zydeco, calypso, dixieland nebo boogie, ji učinilo zatraceně šťastnou; hudebně, samosebou. Aby ne, produkce se ujal Jimmy Horn, kapelník King James & The Special Men („killer New Orleans r&b“) a mezi muzikanty všech stylů se vytáhla kapela Lakou Mizik z Haiti, po těžkém zemětřesení v roce 2010 pro ostrovany zdroj očistné, bujně taneční hudby. Album s Leylou uzavírají v kreolské vypalovačce Settle Down.

Nad „kapitalistickým“ bluesováním – „celý den dřu jako osel a nic z toho“ nebo „není fér, že celý život nedokážu splatit dluhy“ – převažují existenciální stesky a osobní reflexe úzkosti: soulový nářek s hammondkami Heavy As Lead nekončí optimisticky – „neříkej mě, že všechno bude v pořádku“ – léčba dcery otrávené olovem však dopadla dobře a každý si pamatuje na tragédii s kontaminovanou vodou v michiganském městě Flint. Nejtvrdší a nejpekelněji vazbící zvuk, jakého kdy Leyla na kytaru dosáhla, vysvětlí jedno slovo: Aleppo.

Loni Leyla porodila dvojčata a přišla rodinná krize, s manželem, banjistou a kytaristou Danielem Tremblayem, ji vyřešili láskyplně: tanečním zydeco Oh My Love. Veselí jako z praku vystřelila také v neworleánském boogie Me and My Baby a o tomtéž je humorné calypso Money Is King, zpívané Nevillem Marcano už v 30. letech na Trinidadu: „Pokud máš peníze, projde ti i vražda, když ne, pes je na tom líp.

 

Jazz Village, 2019, 42:27

 

 

Přidat komentář