LILA DOWNS: Al Chile

Od zpěvačky si toho pamatujeme hodně, například že v minulosti obrátila v Mexiku snad každý hudební kámen a co z pod něho vytáhla, proměnila v poklad; nějak si ale nevybavujeme, že by jí u toho jako nyní asistovaly stovky muzikantů z celé země, pověstní sonideros z Mexico City, mezi hosty se objevila hudební hvězda ráže Norah Jones a album, sice natřásané převážně regionálními tradičními kapelami, na taneční zteč vedli dva elektro producenti: Camilo Lara (Mexican Institute of Sound) a Mario Caldato Jr. (Beastie Boys).

 

„Na hudbě je úžasné, jak dokáže vyjádřit emoce, které nemusíte nijak zvlášť analyzovat, jen dáte najevo, co se ve vás v tu chvíli odehrává. Proto říkám, že tohle album funguje od pasu dolů,“ vysvětlila Lila Downs a představme si za tím sice sytý zvuk cumbie, rancheras, mariachi a nově i hodně latino popu, nicméně vesnice se v nich skrze elektrobeaty citlivě propojila s městem.

 

 

„Nemá cenu začít psát písničky, dokud není člověk nešťastný,“ uvedla americká písničkářka Gillian Welch, autorka nádherné milostné ukolébavky Dear Someone. Ukázalo se, že na ni od roku 2001 nezávisle myslely jak Lila, tak Norah Jones. Jeden telefonát to spravil a písni se dostalo krásné klavírní verze podmalované romantickými smyčci a dvěma vášnivými hlasy.

 

Kulinářský název alba můžeme klidně přeložit „jako čili“ a myslí se tím koření ostré jako čert, protože když prý v Mexiku někdo mluví jako by měl v ústech čili, nemáte od něho čekat žádné pokrytecké vytáčky, zkrátka na vás vypálí pravdu. Na diplomacii si Lila Downs nikdy moc nepotrpěla, vždycky říkala, co si myslí, aktuální pohraniční situace mezi Spojenými státy a Mexikem, kdy američtí úředníci oddělují děti imigrantů od rodičů, ji tudíž přiměla použít obzvlášť pálivé čili papričky. Clandestino, dvacet let stará pocta všem ilegálům od Manu Chao, pak představuje jednu z klíčových skladeb alba. Lila ji převedla do electrocumbie a drží se původního textu, nakonec si ale stejně neodpustila otázku: „Kam se dostaneme, pokud nebudeme za svoje děti bojovat?“

 

 

Columbia, 2019, TT: 37:36

 

 

 

Přidat komentář