MAGNA PIA: Daiauna

V klidné, ambientní muzice vycházejí v poslední době nejzajímavější nahrávky od autorů pocházejících z exotických destinací, ovšem žijících a tvořících delší dobu v Evropě. To je případ i Hüseyina Evirgena, elektronického skladatele, producenta a DJe pocházejícího z Turecka. Ten po vystudování Univerzity v Istanbulu nasával vědomosti v Mozarteu v Salzburgu, aby v poslední pětiletce začal své schopnosti uplatňovat v praxi hned na několika frontách zároveň.

 

Asi nejznámější je jako polovina techno dua Cassegrain, v poslední době ale více času a úsilí věnuje sólovému projektu Magna Pia. V něm se nejdříve prezentoval podobně taneční muzikou, letošní dlouhohrající prvotina projektu ale hudebníka pendlujícího mezi Berlínem a Vídní představuje ve výrazně zklidněnější poloze. Mladý berlínský label Feral Note si vytkl za cíl objevovat zajímavé nové tváře elektroakustické muziky a kolekce Daiauna do této škatulky rozhodně spadá. Evirgen se při skládání inspiroval propojením starodávných náboženských představ a praktik, které v sumerské říši ve 4. století před Kristem zosobňovala právě Daiauna. Jakých „darů od Boha“ si staří Sumerové cenili nejvíce? Především sexuality a plodnosti.

 

Plodnosti zahrnující nejen lidské pokolení, ale přírodu jako takovou. Hüseyin při této příležitosti zasedl za klavír a sporými údery dává prvotní impulzy pro následnou bohatou studiovou práci. Autor se ani náznakem nepřibližuje tanečnímu rukopisu. Pomalu plynoucí abstraktní skladby pohání pouze v několika kompozicích zacyklená rytmická smyčka, jinak jsou tracky postavené na dialogu akustického klavíru a variabilní elektroniky. Evirgen si pohrává s echy a dozvuky jednotlivých elementů, které noří do hloubky a zase je vynáší do popředí. Zkušenost techno DJe se v ambientních kompozicích promítla tím nejlepším možným způsobem. Zvukové fresky ani na okamžik nespadají do mechanicky se opakujících schémat, naopak vybízejí k pozornému kontinuálnímu poslechu. A to přesto, že tu a tam nabízí poměrně jednoduché melodické momenty. Tento úkrok Magna Pia do abstraktně ambientních vod přinesl nečekaně silný materiál.

 

Feral Note, 2019, 41:07

 

 

Přidat komentář