MARJO SMOLANDER: Cosmologies

Vlastní náklad, 2021, 44:31

„Před pár lety jsem si uvědomila, že nemohu najít žádné písně o mateřství nebo rodičovství, s nimiž bych se ztotožnila. Typické schéma je, že dítě je pro matku jako splněný sen. Ale rodičovství přináší i momenty, kdy máme pocit, že už nemůžeme dál, a kdy jsme smutní nebo rozhněvaní. Chtěla jsem s lidmi sdílet podobné pocity tak, aby se s nimi mohli identifikovat,“ vysvětluje finská zpěvačka, skladatelka a hráčka na kantele koncept svého prvního sólového alba. Témata písní (děti vyrůstající bez otce, hněv ve vztahu, osobní pohled na východu) jsou velmi důležitá a zájemce je najde i s překlady a komentáři na zpěvaččiných webových stránkách. Album Cosmologies je však pozoruhodné i po hudební stránce.

Marjo Smolander se už jako dítě – s finským folklorním souborem – ocitla v Senegalu. Afrika jí tak učarovala, že po návratu začala soustavně poslouchat západoafrické nahrávky a od roku 2021 jezdí do Senegalu a Mali pravidelně a západ Afriky se stal jejím druhým domovem. Sama tvrdí, že hra na finské kantele v mnohém připomíná západoafrickou koru nebo styl, kterým hrají na kytaru interpreti takzvaného pouštního blues: „Akordy se nepoužívají v západním stylu, ale tvoří určité riffy, na kterých se staví polyrytmické melodie. Je to hudba, která plyne a nemá žádný začátek a žádný konec. Poslouchat a hlavně hrát takovou hudbu je opravdu fascinující.“

Zpěvačce, která na přípravě svého alba pracovala s uznávaným producentem Chrisem Eckmanem, se skutečně povedlo propojit finskou tradici se zvukem kory, s africkými jazyky a rytmy. Hosté na albu pocházejí jak z černého kontinentu, tak ze Skandinávie, a přitom se vše organicky spojuje do jednoho hudebního příběhu. Nálada přechází od meditativních poloh přes blues až k velmi expresivním pasážím, autorka zde vypráví, zpívá, křičí i rapuje. Velmi osobní téma textů se tak přelévá do všeobjímajícího („kosmického“ – lze odkázat k názvu alba) a dobře fungujícího hudebního stylu.

 

Přidat komentář