MARTIN GEIŠBERG: Na modrej planéte

Slnko Records, 2019, 49:01

Slovenský, herec, básník a písničkář Martin Geišberg se po dvou letech vrací s novým albem. Zatímco minulé V jabloňovom kraji nahrál formálně v duu s pianistou a akordeonistou Danielem Špinerem (plus hosty), na – mimochodem nádherném – obalu novinky je uvedeno pouze jeho jméno. Špiner na albu sice opět účinkuje, ale pouze v šesti skladbách z deseti. Geišberg totiž album pojal jako setkání a svým způsobem hudební souboj dvou doprovodných formací – svého Sandonorika a Balkansambelu, což je špičková kapela slovenské world music v čele s hráčem na nejrůznější (nejen) balkánské dechové nástroje Markem Pastírikem. Jednotliví členové obou těles se na albu střídají a v dobrém překřikují, aniž by potlačili to hlavní, tedy Geišbergovo sdělení.

I když je totiž album Na modrej planéte aranžované bohatěji než decentní debut, stále jde především o písničkářskou výpověď. Dokladem je nejen závěrečná píseň Na čo sa podobám s komorním kytarovým doprovodem, ale také poetická, metaforická a přitom navýsost aktuální píseň Grétka, ekologický manifest, v němž autor postupuje od konkrétního k obecnému, stejně jako doprovod graduje od ševelivého piana k dechovému souboru, který v tomto případě evokuje více pohřební pochod než balkánský večírek. Aktuálních témat však album obsahuje více – například krátkou píseň O čosi skôr.

Je ostatně mimo možnosti tohoto krátkého textu upozornit na všechny zajímavé momenty inspirativního alba. Geišberg ve svých verších střídá poetické obrazy s přesnými popisy současného dění, což dokáže ve spolupráci s muzikanty z Balkansambelu zdárně rozvíjet i na ploše deseti minut (Voda). Píseň Nany lze vnímat jako vyznání kolegovi písničkáři i jako obecně platnou píseň o přátelství s krásnou mezihrou Marka Pastírika. Zajímavá instrumentace se prolíná s krásnou slovenštinou. Škoda jen, že tentokrát booklet neobsahuje celé texty. O to více prostoru se však otevírá posluchačově fantazii.

Přidat komentář