MARY HALVORSON: Code Girl

Velká inovátorka jazzové kytary si už za studií na Wesleyan University vytvořila osobitý styl, v němž jemně deformuje svůj poloakustický nástroj elektronickými efekty (především zpožďovací Wampler Faux Tape Echo a Vertigo Vibe). Od prvního alba Prairies (2005, s houslistkou Jessicou Pavone) bylo jasné, že jde o mimořádné zjevení na pomezí improvisingu, jazzu, rocku a pravé experimentální avantgardy. Velmi plodná hudebnice stále vyvíjí nové projekty a zkoumá různé strukturální aspekty skladby v mnoha formátech od dua po oktet s natolik kreativním přístupem i výsledkem, že mohou pocházet z jakéhokoliv hudebního směru. Novinka Code Girl představuje Mary Halvorson poprvé i jako textařku. Název alba je ironický v pravém slova smyslu. Nejprve vznikaly texty-básně, hudbu pak nabalovala kolem těchto beatnicky fantaskních, nejednoznačných obrazů.

 

Písně, vedle pár instrumentálek, tím nabízejí neustálou hru s hádankami a záměrnou nejistotu jejich řešení. Hudebně i strukturálně nesou všechny skladby otisky dřívější Mary Halvorson – kořeny v rámci jazzové matice a výrazné harmonie s dostatečnou otevřeností, aby umožnily spontánní a organickou souhru s dalšími nástroji. Spolehlivou rytmickou sekci jejího tria Thumbscrew – basista Michael Formanek a bubeník Tomas Fujiwara – zde na kvintet rozšiřují trumpetista Ambrose Akinmusire a zpěvačka Amirtha Kidambi. Zatímco trubka je spolu s kytarou „nejvýřečnějším“ nástrojem, klasicky vzdělané Kidambi, jejíž vokální styl čerpá ze široké škály vlivů od karnatické tradice po blues, jsou písně psané přímo na tělo, tedy hlas. Písně prazvláštně stavěné, znějící jako (imaginární) improvizace. Někde coby klasicizující jazzový kus, jinde zas ultrapomalý, členitě nepravidelný pohřební marš (Storm Cloud) s trýznivou nemelodií trubky, v Thunderhead pak až kakofonický doom-metalový rauš. Je to nepředvídatelně dobrodružná hudba. Originální, hravé i strašidelné panoráma barev a obrazů abstraktních hudebních kódů. Úžas.

 

Firehouse 12, 2018, 2CD 45:07 a 45:32

 

Přidat komentář