Mejdan s Alfa Matrix

Belgie je kolébkou tvrdě elektronického stylu Electronic Body Music, a tak není divu, že jeden ze stylových zásadních labelů sídlí právě v belgickém hlavním městě. Vydavatelství se původně z přívažku hudebního časopisu stalo výhradní činností Sébastiena Dolimonta, který letošní oslavu pojal, jak už je u tohoto vydavatelského domu v poslední době obvyklé, virtuálním způsobem. Jdeme si tedy koupit do centra belgické pralinky a na dálku gratulujeme!

V našem příběhu se vrátíme do roku 1989. Tehdy si dva spolužáci z vysoké školy, David Noiret a Séba Dolimont, všimli výrazného nezájmu médií o nezávislou hudební scénu, především nedostatečného pokrytí jimi preferovaných žánrů darkwave, dark electro, gotiky nebo electro industrialu. Usedli za psací stroje a začali tvořit tištěný časopis Side-Line. Ten byl zpočátku psán ve francouzštině, ale vzhledem k nedostatku informací a komunikace na nezávislé hudební scéně se Dolimont rozhodl změnit jazykový formát časopisu na mezinárodně přijatelnější angličtinu. Brzy poté Séba začal fungovat na hudební scéně jako člen projektu Aïboforcen a pro řadu tehdejších vydavatelství jako Discordia nebo Machinery Records začal připravovat kompilace plné neznámých nadějných nováčků. „Měl jsem tu velkou čest vydat rané písně od výrazných současných projektů jako VNV Nation, Covenant, Mesh, Suicide Commando a mnoha dalším,“ vzpomíná dnes se zadostiučiněním Belgičan.

Po opakované špatné zkušenosti s řadou labelů v rámci fungování kapely Aïboforcen i bočního projektu [In]ternal dospěl Dolimont s kolegy z časopisu k rozhodnutí, že nejlepší bude, když si další muziku bude vydávat ve vlastní režii. „Díky svým zkušenostem z minulosti jsem měl všechny potřebné kontakty na distributory, promotéry a také kapely. Rychle jsme pochopili, že aby vydavatelství dávalo smysl, bude potřeba se do práce obout na plný úvazek nebo vůbec. Tak se tedy zrodilo vydavatelství Alfa Matrix,“ osvětluje proces vzniku Alfa Matrix v roce 2001 pan vydavatel.

Strategické spojení s významným žánrovým časopisem, centrála v baště EBM muziky i poloha mimo zavedený německý trh, to vše hrálo mladému labelu do karet. „Většina německých labelů se příliš soustředila na domácí trh a pouze licencovala své věci do USA. Tato skutečnost nám dala silnější pozici a možnost oslovit řadu mimoevropských trhů silněji, a také jsme měli větší prostor zaujmout barevnější, eklektičtější publikum. Naopak, německý trh nás často viděl jako konkurenty a útočníky na jejich uzavřeném trhu,“ vypočítává unikátní výchozí pozici Séba. A přidává další důležitý moment, který pomohl labelu se brzy vyšvihnout mezi zásadní hráče na trhu. „Od prvního nosiče na Alfa Matrix jsme přišli s nápadem vydat každé album i v limitované edici (rozšířené většinou o druhý nosič plný extra skladeb, remixy a live záznamy), které byly zpočátku dostupné pouze přes náš vlastní e-shop. Přímý prodej byl vždy klíčový pro naši vydavatelskou strategii. Být v přímém kontaktu s naší fanouškovskou základnou, diskutovat s posluchači, slyšet jejich zpětnou vazbu bylo pro nás velmi cenné. Tato strategie pomohla Alfa Matrix přežít řadu bankrotů velkých distributorů naší scény, jako byla EFA nebo KGD Distribution o pár let později,“ přibližuje Dolimont.

Belgie je kolébkou tvrdě elektronického . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář