Mejdan s Dead Oceans

15 let plných indie úspěchů

Vydavatelství Dead Oceans mate částečně svým názvem. Nejedná se o hnízdo ekologických aktivistů ani deathmetalové epicentrum. Nezávislé vydavatelství z Indiany se od začátku soustředí na nejlepší adepty současné nezávislé scény napříč žánry a je v tomto úsilí dlouhodobě úspěšné. I z toho důvodu bude oslava patnácti let tohoto vydavatelství jasně pozitivní událostí.

I když v roce 2007 nad kolébkou Dead Oceans stálo hned několik sudiček, my se na začátku soustředíme na Phila Waldorfa, který v příběhu vydavatelství hraje nejzásadnější úlohu. Rodák z Virginie si prošlapal cestu k hudbě skrze milovaný skateboarding. Sedmipalcové punkrockové vinyly byly prvními přírůstky jeho sbírky, která brzy začala zabíhat do dalších hudebních větví. Po odjezdu na vysokou školu v Athens ve státě Georgia Waldorf prohluboval své hudební vazby skrze účinkování na studentské rozhlasové stanici WUOG (zde působil jako hudební ředitel) i na legendární městské undergroundové hudební scéně. Waldorf zde poznal budoucí indie legendy Neutral Milk Hotel nebo Olivia Tremor Control ještě předtím než obě kapely získaly svůj budoucí kultovní status. I po přestěhování do New Yorku v roce 1998 Phil s hudební scénou vazby nepřerušil. Ba naopak, pracoval ve známém gramoobchodě Other Music. „Díky práci v obchodě jsem pochopil, jak málo toho o hudebním světě ještě vím,“ přiznal nedávno Walford. Během práce v Other Music přibral hudební nadšenec také významnou funkci v nezávislém labelu Misra Records. Tam se naučil radit umělcům, hlídal výrobu alb, komunikoval s hudebními obchody, staral se o finanční i personální stránku vydavatelství. Prostě děvče pro všechno. To už se ale dostáváme do roku 2007, kdy došlo ke spojení s lidmi z rychle rostoucího indie království Secretly Group. „Byl jsem docela vykulený, když k setkání došlo,“ přiznal i po letech skromně Waldorf. Pro Chrise Swansona – který v té době kormidloval bárkami Jagjaguwar a Secretly Canadian vydavatelství – byl Waldorf evidentně cennou osobou, která věděla, jak do sebe zapadají všechny kousky nezávislého nahrávacího průmyslu. „Neměli jsme tehdy pocit, že by svět potřeboval další vydavatelskou značku. Na druhou stranu nás přitahovala užší spolupráce s Philem,“ přiznal pohnutky z druhé strany jednacího stolu Chris Swanson. Za vznikem Dead Oceans tehdy stáli nejen Phil Walford a Chris Swanson, ale i další partneři rodící se Secretly Group – Ben Swanson, Darius Van Arman a Jonathan Cargill. Ze skromných počátečních kořenů se Dead Oceans a s ním celá Secretly Group rozrostla v prosperující, dynamickou indie štiku s kancelářemi v USA a Evropě a seznamem řady nominací na nejprestižnější hudební ocenění dneška. Jen pro Dead Oceans pracuje osmnáct zaměstnanců!

Chris Swanson // Classic Album Sunday // Antony and the Johnsons – I Am a Bird Now // 2019-03-02 14:11:08 // Oslo sentrum, Oslo, Oslo, Norway (NOR) /

Hned s prvními nahrávkami si nové vydavatelství zjednalo pozornost. Aby ne, když se spojilo s tak výraznými jmény jako Dirty Projectors, Phosphorescent nebo Akron/Family. Dead Oceans drželo od začátku ostře nastolené tempo spolubojovníků ze Secretly Group. Label zaujal alby nových amerických písničkářů jako Ryley Walker, The Tallest Man on Earth nebo Kevin Morby, indie popovými novotvary Bear In Heaven, The Luyas nebo Porcelain Raft, ale třeba i ambientními experimenty Julianny Barwick. Jasně tím potvrzoval slova Phila Waldorfa, který tvrdil, že vydavatelství se nechce zaměřovat na jeden konkrétní zvuk, ale spíše mu je bližší jednotící vize v dobrém slova smyslu paličatých osobností, které se snaží hledat svou vlastní tvář. „Chceme se podílet na tvorbě nového hudebního kánonu – být ve hře ve stejném prostoru, ve kterém se pohybovali umělci, na kterých jsme vyrostli,“ potvrzuje Philovu vizi Swanson. Label postupně otevřel své kanceláře v New Yorku, Los Angeles, Chicagu, Austinu, Londýně, Paříži, Amsterdamu a Berlíně.

15 let plných indie úspěchů

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář