Mejdan s Good Day Records: Třicet let na území od folku, country až k alternativě

V mediálním přítmí funguje domácí vydavatelství Good Day Records, vedené muzikantem a producentem Jiřím Maškem, už tři dekády. To během let činnosti často překračuje folkové a country domácí prostředí směrem k rocku, popu a dalším žánrovým územím. V dnešním povídání s panem majitelem jsme se ohlédli za zajímavými momenty fungování labelu, které má nečekané přesahy i do zahraničí. 

Podle webových stránek v letošním roce slavíte třicet let od vydání první desky vydavatelství. Přesto jste mi do telefonu říkal, že historie Good Day Records se začala psát už dříve. Jak to tedy bylo?
Historie Good Day Records (dále GDR) začala okolo roku 1992, kdy jsem pořizoval a vlastním nákladem vydával nahrávky své tehdejší kapely Dobrej Den, v níž jsme kdysi hráli s mou manželkou.

Jaké jste měl v té době zkušenosti z hudební oblasti?
Pouze amatérské. Hraní na basu a kytaru a první pokusy se zvučením a nahráváním. V té době vesměs pro vlastní účely.

Co vás vedlo k tomu se začít věnovat vydávání hudby?
Jsem vystudovaným fotografem, ale oční vada vzniklá na základě prodělané mononukleózy mi vlastně bránila ve výkonu profese, takže jsem se následně rozhodl živit se v oblastech hudby a zvuku, které byly do té doby spíše koníčkem.

Vedle vydavatelství vedete i stejnojmenné studio. Jak moc je činnost studia provázána s fungováním vydavatelství? Je pravidlem nebo dokonce povinností vydaný materiál u Good Day Records natočit ve vašem studiu?
Většina titulů vydaných na labelu GDR byla nahrána v některém z prostorů našich studií, co jsme za léta fungování vybudovali a provozovali. Přesto některé tituly jsou pouze u nás vydané, ale byly nahrány jinde. Čili nebyla a není to ani v současnosti podmínka. Spíše jde o to, zda klient chce využít i možnosti mé osobní hudební produkce alba, anebo má svou vlastní představu a technické možnosti, jak titul přivést na svět.

Odkud se rekrutovaly/rekrutují kapely, které vydávaly/vydávají svá alba na labelu?
Začátkem devadesátých let jsem na koncertech zvučil kapelu Žalman a spol. a později jsem začal obstarávat techniku na různé folkové festivaly, jako Porta a podobně. Právě odtamtud se rekrutovali první klienti studia i vydavatelství. Později jsem díky svému stoupajícímu profesnímu renomé pronikal mezi širší hudební společnost, takže jsem pracoval například i s Helenou Vondráčkovou, Spirituál Kvintetem, George and Beatovens, Čechomorem, Lenkou Dusilovou, Druhou Trávou, Pavlem Bobkem, skupinou AG Flek, s Věrou Martinovou a desítkami dalších napříč žánry. Z jazzové oblasti to byl například Peter Lipa, Pavel Jakub Ryba nebo Jana Koubková. Buď jsem pro ně dělal nějakou studiovou nebo koncertní práci, anebo jsem je zval k různým formám spolupráce na některých titulech vydavatelství.

Velké množství nahrávek bychom mohli hrubě zařadit do kolonky folk/country. Mezi nimi i s osobnostmi jako je Miki Ryvola, Luboš Malina nebo Pavlína Jíšová. Jaké spolupráce z této oblasti si nejvíce považujete? Je nějaká vysněná v této oblasti, ke které ještě nedošlo nebo už nedojde?
Velmi si, krom již zmíněných, cením spolupráce s Robertem Křesťanem, Kateřinou García nebo se špičkovými bluegrassovými skupinami Monogram či Reliéf. Za nejcennější a nejinspirativnější bych považoval spolupráci s Pavlem Bobkem, nestorem české country music, a s Dušanem Vančurou, textařem a kontrabasistou, členem slavného Spirituál Kvintetu. Pro Pavla jsem kromě zvučení a nahrávání pracoval i jako textař na pěti jeho písních a jednu vlastní skladbu jsem mu věnoval. Ta byla nakonec i zcela poslední nahrávkou, kterou kdy pořídil. A pro Dušana jsem natočil dvě CD jeho skupiny Antikvartet, kterou v současné době, po jeho nedávném odchodu, i hudebně a produkčně vedu.

Zajímavé debutové desky na Good Day Records představily významné nezávislé osobnosti současnosti – Jakub König s kapelou Obří broskev a Václav Havelka se svou tehdejší kapelou Selfbrush. Jak došlo ke spojení s těmito indie exponenty?
Ke spojení s nimi došlo prostřednictvím dnes známého producenta Martina Ledviny, který byl ve své době kytaristou skupiny Druhá Tráva. Pro ni jsem pracoval v letech 2000-2016. Právě on tyto kolegy k nám přivedl.

V mediálním přítmí funguje domácí vydavatelstv . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář