Mejdan s Kill Rock Stars

30 let kázání nezávislé hudby

Americký label Kill Rock Stars se z hnízda punkrockově rozhněvaných žen stal renomovaným indie domovem solidního nezávislého rocku. I přes koronavirovou nepřízeň vydavatelství slaví vesele své narozeniny a má proč. Na tuhle hlučnou oslavu se vyplatí vyrazit.

Pamatujete na label K Records? S ním jsme na stránkách UNI v únoru 2017 slavili 35 let fungování. Tehdy jsme dlouhý úvod věnovali výjimečné konstelaci, která v americkém univerzitním městě Olympia nastala na konci 70. let. Tehdy se domov padesáti tisíc obyvatel stal epicentrem undergroundového rockového kvasu, který se transformoval do hrubé hardcoreové či jemnější antifolkové vlny kapel. Nástup grunge a s ním i dalších odnoží nezávislého rocku akceleroval do té doby vitální, ale přeci jen uzavřené rockové podhoubí do nečekaně vysokých pater hudebního byznysu. A právě na začátku devadesátek, tedy téměř o dekádu později co pionýrský label K Records, na scénu vstupuje vydavatelství Kill Rock Stars vedené Matthewem „Slim“ Moonem. Tento věřící punkáč se od mládí zajímal o neučesanou, hlasitou muziku a skrze lásku k Melvins se seznámil s Kurtem Cobainem, kterému poté pomáhal s prvními kroky na scéně.

V osmnácti Slim Moon odešel z domovského, špinavého, ale na zajímavou hudbu bohatého Seattlu do nedaleké, trochu elitářské Olympie, aby zjistil, že i zde je hromada zajímavé hudby, které se může věnovat. A protože trochu introvertní label K Records dokázal na svých nahrávkách zachytit pouze zlomek místního rockového menu, Moon se v roce 1991 rozhodl, že všem ostatním nadějím, o kterých by se měli dozvědět fanoušci i mimo severozápad Spojených států, musí dát skrze desky svého vydavatelství šanci. „Někteří z mých přátel už měli zkušenost s hudebním prostředím, a já slyšel spoustu příběhů o špatném zacházení s kapelami nebo o tom, jak jsou začínající hudebníci bráni na hůl. Chtěl jsem provozovat svůj label způsobem, který byl férový a respektoval umělce,“ zopakoval v roce 2014 v rozhovoru pro online hudební magazín Perfect Sound Forever Slim Moon. Je zajímavé, že první dva nosiče vydavatelství byly sedmipalce s mluveným slovem, kdy jednou z protagonistek byla Kathleen Hanna, zpěvačka divoženek Bikini Kill. Právě spojení s hnutím Riot grrrl bylo pro úspěšný start Kill Rock Stars kruciální. „V té době byla největší překážkou distribuce. Nebyl internet a většina lidí si kupovala desky v obchodech s deskami. Zásilkový prodej a prodej nosičů na turné sice existoval, ale drtivá většina prodejů se odehrávala v gramoprodejnách. Takže abyste byli funkční nahrávací společností, museli jste mít dobrou distribuci a dostat své nosiče do obchodů,“ vysvětloval první kroky vydavatelství Slim Moon. Alba hovící si spokojeně v regálech hudebních obchodů ovšem nebyla zárukou automatického prodeje. Bylo potřeba zajistit, aby se posluchači měli možnost o vydávané hudbě dozvědět. Úkolem vydavatelství bylo často zajistit kapelám turné, propagovat desky v médiích.

Americký label Kill Rock Stars se z . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář