Mejdan s Mom + Pop

Vedle vydavatelství, s nimiž jsme slavili jejich kulatá výročí fungování minulé měsíce, je label Mom + Pop ještě mladíčkem. Ovšem i za deset let fungování toho americké vydavatelství stihlo poměrně dost. Navíc nám jeho příběh představí zase jiný druh labelu, se kterým jsme se ještě neměli možnost setkat: nezávislé vydavatelství vydávající indie muziku vedené bývalými bossy z majorů. Tohle bude zajímavé.

 

Za vznikem Mom + Pop stojí oficiálně tři persóny. Michael Goldstone, Cliff Burnstein a Peter Mensch. Nás bude zajímat především osoba prezidenta vydavatelství Michaela Goldstonea. Ten zaujal už jako teenager, když jako mladý lovec talentů přesvědčil koncem osmdesátých let šéfy labelu PolyGram, aby pod sebe upsali neznámé rockery ze Seattle Mother Love Bone. Ti ještě před vydáním svého debutu přišli o zpěváka Andrewa Wooda, aby následně část z nich založila Pearl Jam, jednu z nejvýraznějších rockových kapel let devadesátých, patřící mezi průkopníky grunge. Pro label Epic poté Michael upsal ještě Rage Against The Machine, prošel si výraznými vedoucími pozicemi hned několika dalších vydavatelství (DreamWorks, Sire Records), aby překvapivě v roce 2008 vystoupil ze zlaté lodi a po více než dvaceti letech v branži začal stavět od nuly svůj vlastní byznys.

 

Nevybral si k tomu žádná ořezávátka: Cliff Burnstein i Peter Mensch jsou výrazné postavy Q Prime Management starající se dodnes o koncerty Metalliky, Muse nebo Red Hot Chili Peppers v New Yorku. Důvod, proč pánové do nového dobrodružství vklouzli, byl prostý. „Rok 2008 byl mnohými považován za vrchol krize hudebního průmyslu,“ vzpomíná Michael pro americký Billboard. „Vzpomínám si na moment, kdy někdo ve Warner Music okomentoval prodej 200 000 desek Tegan & Sara za propadák. Na to kontroval Brett Gurewitz, zakladatel Epitaph Records, že z takových čísel by byl nadšený. A dodal, že kdyby se holky staraly o byznys samy, mohly by si za vydělané peníze koupit dům. A to byl důležitý moment, z kterého Mom + Pop nejvíce těžil. To znamená, že o talentované umělce a skupiny, které velké vydavatelství odkopnou, má label Mom + Pop velkou chuť se dále starat. A často z nich trpělivou prací vytěžit více, než se to předtím povedlo velkým hráčům na trhu s úplně jinými finančními prostředky. Ano, Mom + Pop není labelem, který by náhle přišel s generací neznámých talentů. Muzikanty, kteří by přišli s novými trendy a žánry. Vždyť prvním upsaným muzikantem labelu byl písničkář Joshua Radin, který byl odkopnut majorem po vydání výborného, přesto vlažněji přijatého debutu. Prodal totiž „pouze“ 90 000 desek. Na druhou stranu, všichni tři šéfové vydavatelství jsou pověstní prací s hudebními talenty (Goldstone vedle Pearl Jam a Rage Against The Machine stojí za objevem a úspěchy Reginy Spektor, HIM nebo The All-American Rejects)-

 

Hned v druhém roce fungování přišlo vydavatelství s noise popovou dvojicí Sleigh Bells, které později následovali garážoví rockeři Fidlar nebo elektropopová Poliça. Budování rodiny hudebníků okolo Mom + Pop je jedním z hlavních cílů labelu. Takto se podařilo upsat velkou naději, písničkářku Courtney Barnett, která následně za debutovou desku Sometimes I Sit and Think, and Sometimes I Just Sit obdržela nominaci na cenu Grammy jako objev roku 2015. „Britský label Marathon Artists se dokázal postarat o zpěvačku v Evropě. Pro severoamerický trh ale hledal partnera, kterému by poskytl licenci“, vysvětloval dva roky poté Michael Goldstone redaktoru Billboardu. „Konkurence byla extrémně vyhrocená a nutno přiznat, že my do hry vstoupili se zpožděním. O to více času jsme s kolegou Thaddeusem strávili diskusemi s lidmi z Marathon Artists, byli jsme maximálně k dispozici, kdyby s námi label chtěl cokoliv ohledně smlouvy probrat. Po telefonu jsme si popovídali se samotnou Courtney, jejím manažerem a zorganizovali jsme Skype konferenci, do které jsme přizvali label, management i samotnou zpěvačku. Všem naráz jsme ještě jednou zopakovali, co jsme schopni pro úspěch desky ve Spojených státech i v Kanadě udělat. A náhle z Courtney vypadlo, že jí vlastně pozice umělkyně s rámci indie labelu vyhovuje více, než to, jakou budoucnost jí malovali kolegové z major vydavatelství. Naše nezávislost se nakonec ukázala jako rozdílový moment v rámci konkurenčního boje,“ dodává na závěr Goldstone.

 

Během let se okolo labelu otřela řada zajímavých jmen, která zde vydala jedno album a postoupila zase dál (např. Metric, The Jezabels, Cloud Nothings nebo White Sea), řada umělců zde ale zahnízdila na stálo (Andrew Bird, Flume, Lucius nebo po vzkříšení The Jon Spencer Blues Explosion). „Snažím se respektovat skutečnost, že umělci mají jeden pokus na vybudování kariéry,“ prozrazuje základní postuláty svého fungování prezident Mom + Pop. „Umělci věří, že je budete ochraňovat. Oni vám věří, když říkáte: „To je ta správná věc“. A může jít o nuance, které mohou ve výsledku hrát důležitější úlohu, než se na první pohled zdá,“ dodává Goldstone. Třeba velmi těžké bylo vysvětlit Daveu Glewovi nebo Richardu Griffithsovi, že těch 100 000 CDček je potřeba vrátit, protože v tiskárně nenamíchali správnou barvu. Nakonec oba pochopili, že je lepší podstoupit martyrium reklamace a zpoždění vydání desky, než aby dodali ve výsledku svým fanouškům nekvalitní výsledek. Je to důležité nejen pro dobrý vztah s fanoušky, ale i pro zdravý vztah mezi umělcem a firmou.

 

V letošním roce se počet vydaných nosičů Mom + Pop přiblížil dvěma stovkám. Mezi posledními nosiči to byl například debut buskujícího Australana Tashe Sultany, dlouhohrající sólový pokračovatel Courtney Barnett, nejnovější sólový počin kytaristy Rage Against The Machine, Toma Morella, druhé album shoegaze/poprockových psychedeliků Sunflower Bean nebo nejnovější album výborně sezpívaných Lucius (pamatujete, jak předskakovali v pražském Fóru Karlín Jacku Whiteovi?). K desetiletému výročí vystrojil label jednodenní festival, který proběhl 22. října v nové hale Brooklyn Steel. Mezi vystupujícími byly opory labelu Courtney Barnett, Sleigh Bells, Neon Indian, Alice Merton, Tom Morello a další. Afterparty v klubu Good Room s další hvězdou labelu, Flumem a šéfy labelu Future Classic byla už několik týdnů předem vyprodaná. Vedle toho vychází luxusní kompilace, která na ploše tří vinylových nosičů přináší hity, covery a nikdy nevydané rarity svých oveček. K tomu přihazuje ještě bohatě vypravený booklet. Poslední specialitou určenou právě k oslavě 10 let fungování Mom + Pop je série zásadních alb labelu zpodobněná na picture discích. Takto byly vypraveny desky od Flume, Fidlar nebo Courtney Barnett. Do další desetiletky přejeme hodně zdaru!

Přidat komentář