Mejdan s Motown Records

Náš seriál kulatin hudebních vydavatelství začínáme v letošním roce zostra. Vždyť 12. ledna to bude přesně 60 let, co jakýsi Berry Gordy Jr. založil v americkém Detroitu vydavatelství Motown. Okolo tohoto data se po celé Americe budou dít velké věci, tak si cestou na jistě parádní oslavu pojďme připomenout jedinečnou historii labelu.

 

I Motown Records, stejně jako jiné labely, začal svou historii psát pod jiným jménem – Tamla Records. Své pravé jméno získal o rok později. Ovšem vzhledem k tomu, že většina skladeb vyprodukovaných Gordyho firmou vycházela u jiných vydavatelství (např. End, Fury, Gone nebo Chess), nikdo stávající datum vzniku hudebního zázraku nerozporuje. Stačil navíc jeden rok a Motown nejen získal své pravé jméno, navíc se postavil na vlastní nohy a raketově začal expandovat všemi směry. Za úspěchem hledejme tehdy sedmatřicetiletého Afroameričana Berryho Gordyho Jr., skladatele, neúspěšného šéfa hudebního obchodu, v době založení vydavatelství dělníka v místních automobilových závodech. Jeho ambice měly především čistě hudební podtón, v době rasové segregace ho však hnala vpřed i vidina zviditelnění řady mimořádných afroamerických talentů, které se okolo něj ochomýtaly.

 

Dvoupatrový domeček na West Grand Blvd., nazvaný Hitsville USA, zahájil svoji činnost a úspěchy přišly hned po prvním roce fungování labelu. V červnu 1960 v žebříčcích výrazně zabodoval Gordyho objev Barrett Strong s písní Money (That’s What I Want) a o několik měsíců později přišel další zářez Shop Around šéfova parťáka Williama Smokeyho Robinsona a jeho kapely The Miracles, který dosáhl dokonce na samý vrchol amerického rhythmandbluesového žebříčku. Od té doby začali umělci Motownu hromadně okupovat prodejní žebříčky, takže po desíti letech se jejich počet vyšplhal na neuvěřitelné číslo 110! The Supremes s Dianou Ross, Stevie Wonder, The Marvelettes, The Temptations, Marvin Gaye, Jackson 5 i následně sólový mladičký Michael Jackson, to všechno byla esa, která spolu se studiovými spolupracovníky stvořila zázrak soulového „motown zvuku“, který byl stejně tak převratný po hudební stránce, jako sekundárně potřebný pro následné afroamerické uvědomění.

Co si pod „motown zvukem“ máme představit? Většině singlů první dekády fungování vydavatelství dominují ženské vokální harmonie, chytlavý refrén, vesměs nechybí tleskání, tamburína, monstrózní dechová sekce a basová linka zodpovědná za potenciál pro taneční parkety. Většinu hitů nahrávají ve dvou studiích labelu členové motownského hudebního ansámblu The Funk Brothers. „Nebudeme vydávat nic, co by se nestalo Top 10 hitem!“, prohlašuje v polovině šedesátých let Gordy na schůzi. Vybrané kusy pak dostanou hrdou přelepku Sound Of Young America, putují do lisovny a většina z nich opravdu obratem do první desítky prodejní hitparády. Už v roce 1965 měl label 450 zaměstnanců, jen v Detroitu obsadil sedm domů, významné pobočky měl jak za západním pobřeží v Los Angeles, tak na východním v New Yorku. „Zpěváci zpívali, autoři psali a producenti produkovali“, lakonicky konstatoval situaci prvních let fungování labelu ve své autobiografii Otis Williams z The Temptations.

Do historie labelu nesmazatelně vstoupily nepokoje, které v červenci 1967 zachvátily Detroit. Poté, co situace začala po delší době eskalovat, Gordy se rozhodl přemístit své aktivity do Los Angeles. Stěhování Motownu začalo v roce 1969 a bylo dokončeno o tři roky později. Zlí jazykové tvrdí, že Motown tak ztratil svoji pravou duši. Pod vedením výrazného producenta Normana Whitfielda totiž vydavatelství začalo produkovat tvrdší, funkem ovlivněný sound, jenž odrážel radikalizaci černošského hnutí. Marvin Gaye natočil famózní epos Whatʼs Going On. Éra vinylových singlů byla definitivně u konce. Znamenalo to, že místo chrlení hitů na běžícím pásu dostali jeho nejlepší interpreti v budování své kariéry částečnou svobodu.

Vedle Gaye se nejvýraznějšími tvářemi Motown impéria let sedmdesátých stali nevidomý mladík Stevie Wonder a osamostatnělá frontmanka The Supremes, Diana Ross. Label v tu dobu měl hned několik sublabelů (Soul, Rare Earth, Gordy, Workshop Jazz nebo Mel-o-dy) zaměřených na soulové, rockové, ale i country interprety. Přestěhování do blízkosti Hollywoodu vedlo Motown k založení filmové divize. Ta sice málem zkrachovala po propadáku/nákladném muzikálu jménem The Wiz, jinak ale přinesla světu pozoruhodný biografický snímek o Billie Hollidayové nazvaný Lady Signs the Blues nebo kung-fu blockbuster The Last Dragon. Osmdesátá léta přinesla Motownu několik velkých úspěchů (singly a alba Lionela Richieho i jeho původní kapely Commodores), ale i omylů (odchody Michaela Jacksona, Diany Ross nebo Marvina Gaye). Na jejich základě se Barry Gordy rozhodl v roce 1988 prodat vydavatelství Motown labelu MCA za úctyhodných 61 milionů dolarů.

 

 

Od té doby putuje vydavatelství od jednoho majitele k druhému. Nemyslím si, že mu to ve výsledku prospívá. Tak či onak, talent skautům se podařilo čas od času ulovit pořádnou rybu. Ať už to byli v roce 1992 Boyz II Men nebo o šest let později Erykah Badu, To už Motown vlastnil vydavatelský obr PolyGram, který posléze slavnou značku začlenil jako Universal Motown Records. V tomto rozpoložení oslavil za podpory čerstvě zvoleného prezidenta Baracka Obamy label své padesátiny, aby se o tři roky později znovu osamostatnil a v současné době pro změnu úzce spolupracoval s Capitol Records.

Kdo reprezentuje label v současné době? Například popová dvojka City Girls, hiphoper Lil Baby nebo urban hvězda Ne-Yo. Co se týče oslav, už teď najdeme na stránkách vydavatelství hned několik večerů, které se budou kulatinám věnovat. Samozřejmostí je také de luxe reedice vybraných pokladů Motown klenotnice. A že je z čeho vybírat! Motown Records je nejen výrazné vydavatelství, které zasáhlo do dějin populární hudby, ale jak už jsme zmínili, pomohlo povzbudit sebevědomí afroamerických Američanů, kteří viděli, že „možnosti k uplatnění tu jsou“. A pak že populární hudba nezasáhla do kulturně socioekonomických dějin světa!

Přidat komentář