Michel Benita Ethics: River Silver

benitaKvinteto Ethics se představilo albem pod svým jménem v roce 2010 (ZigZag/Outhere). V dubnu 2015 nahrálo druhou desku River Silver (ECM) ve shodném obsazení. Zasněná jazzová imprese, náladou obrazně téměř v duchu názvu alba, je převážně autorským opusem v Paříži
žijícího Alžířana, kontrabasisty Michela Benity. Jeho basová linka je zřetelně slyšitelná, k hudbě si libě improvizuje (slyš vzorově I See Altitudes). Stěžejním zvukem je křídlovka Matthieua Michela, která je nositelem témat, je melodickým improvizátorem, prakticky stále přítomným. Hudbu pak dokreslují dva strunné nástroje – elektronika norského kytaristy Eivinda Aarseta a hlavně japonské hráčky na koto Mieko Miyazaki. Vše rytmicky podtrhuje bubeník Philippe Garcia, nadžánrově působící v symfonických tělesech, jazzu i v elektronické taneční hudbě, kteréžto odlišné zkušenosti formují jeho styl. Vznik kvinteta iniciovalo setkání Benity a Miyazaki v roce 2010. Benita se v diskografii ECM představil už jako člen kapel saxofonisty Andyho Shepparda na albech Trio Libero (2012) a Surrounded by Sea (2014). Benita je ročník 1954 a v Paříži žije od svých třiceti let. V roce 1984 stál u zrodu francouzského Národního jazzového orchestru, v němž se sešel výkvět nové jazzové generace.
Loni mu byl udělen řád umění a literatury francouzským ministrem kultury. Mieko Miyazaki se narodila v Tokiu. V Japonsku vystudovala klasické umění hry na tradiční strunný nástroj koto. Je nejen virtuózní instrumentalistkou, ale také novátorskou skladatelkou, což ji přivedlo i k jazzové improvizaci. Mimo tradiční hudbu nahrává také adaptace evropských klasiků od Bacha, přes Chopina až k Debussymu či Satiemu. Tyto dispozice ji umožňují v Benitově kvintetu zvuk nástroje začlenit pro „západní“ vyznění hudby, bez snahy vnucovat skladbám fakt, že hra na koto historicky tvoří nejtypičtější barvu japonské hudby. Často zní jako evropská klasická harfa. Tímto též naznačuji, že nahrávka je primárně jazzová, přiměřeně do sebe zahleděná způsobem, v němž se sešli zástupci hudebního světa severského, středomořského a východoasijského. Hudbu kvinteta definuje hned úvodní Back From The Moon s čitelnou melodií, s pěkně znělou souhrou Aarsetovy kytary a koto Miyazaki, která má pak vlastní sólo podmalovávané Aarsetovou elektronikou. River Silver otvírá koto a skladba má ambientně-soundtrackovou náladu. Minimalistická figura koto podkresluje hru křídlovky v Off The Coast, v druhé půli skladba vyvolává dojem, že se jedná o „funebrální“ téma pro českou dechovku. Nejklasičtěji koto zní ve vlastní skladbě Mieko Miyazaki Hacihi Gatsu, kterou složila pro duo koto a kontrabasu a má nejblíže k japonské tradici, včetně radostné melodie – je skutečnou perlou celého alba. Úkolem Eivinda Aarseta je především vytváření témbrů, jež tóny ostatních nástrojů obalují (slyš Snowed In). A bubeník Philippe Garcia citlivě rozehrává rytmy v dokonalé symbióze s rázem této hudby. Nádherná muzika pro ty, co umějí naslouchat v klidu se zavřenýma očima!

ECM/2HP, 2016, 49:29

Přidat komentář