MIMSY: Ormeology

Karaoke Kalk, 2021, 42:13

Postavu německého hudebníka Jörga Follerta jsme mohli zahlédnout v mnoha projektech. Asi nejvýraznější stopu své sólové tvorby zanechal v projektu Wechsel Garland a Wunder v první dekádě současného století, kdy v křehkém písničkovém obalu míchal akustické nástroje s click’n’cut elektronikou. V roce 2011 jako Wechsel Garland vydal poslední desku Dreams Become Things a na delší dobu se vytratil z veřejného hudebního života. V dekádě ticha na muziku jako takovou nezanevřel, ale doma dále skládal hudbu, kterou teď poprvé představuje veřejnosti pod novým pseudonymem Mimsy.

Album, znovu zaštítěné vydavatelstvím Karaoke Kalk, pomalu vznikalo jako zvukový deník autora, který se tentokrát nenechal svazovat písničkovou kostrou, pracoval se zvuky, hlasy a fragmenty textu, které mu přišly pod ruku. Dvanáct skladeb založených na kytarových nahrávkách, smyčkových a varhanních zvucích i rytmických vzorcích, tvoří neambiciózní hudební výpověď, která může zaujmout právě ignorováním základních „popových“ znaků. Jednou nabídne krátké minutové skici, podruhé táhlé zasněné črty (track My Love má dokonce čtrnáct minut).

Pouze epizodicky se Jörg připomene svým vokálem (Gras Abzähler), kdy se nejvíce přiblíží soundu svých původních projektů. Mimsy je nesmyslný výraz, který Lewis Carroll umístil do své slavné básně Žvahlav. Ta právě skrze z řetězu utrženého jazyka výrazným způsobem stimuluje čtenářovu fantazii. Podobným způsobem, prostřednictvím zvuku, melodie a jemných rytmických posunů, posílá Follert posluchače na cestu do neznáma. Výraz Ormeologie, který dal kolekci své jméno, odkazuje na italský film Le Orme (Stopy na Měsíci), ve kterém hlavní postavu pronásledují vzpomínky na fiktivní film stejného jména. I Mimsy tu a tam připomene pozitivní písničkářský výron indie elektronické scény, více svobodomyslná recenzovaná kolekce je ale vlastním světem, do kterého není těžké vstoupit, pochopit ale jeho fungování vyžaduje opakovaný poslech.

 

Přidat komentář