Mingus podle Joni Mitchell

Zpráva, že proslulá kanadská písničkářka a symbol generace Woodstocku Joni Mitchell natočila těsně před jeho smrtí album s Charlesem Mingusem, působila v roce 1979 jako bomba. Byl to ultimátní koncept mezižánrového přesahu, crossoveru. Jedna z nejchytřejších žen z rocku a folku skládá poctu jednomu z největších géniů jazzu! Už proto, že její přiznané dosavadní znalosti o jazzu spočívaly v tom, že jí John Guerin kdysi hrál skladbu Goodbye Pork Pie Hat, třebaže, jak sama v rozsáhlém interview pro Downbeat uvedla, v šedesátých letech o Mingusovi slýchávala.

Joni Mitchell se prý doslechla, že Mingus pro ni něco připravuje, a proto mu sama zavolala. Faktem je, že Mingus „bigbít“ nesnášel, a dával to zřetelně najevo (viz třeba jeho poznámky v eseji na albu Let My Children Hear Music). V roce 1977 jej však jeho okolí přimělo, aby se pokusil svůj materiál vyjádřit mládeži přijatelnějším způsobem. Přepsal proto některé své skladby a zaranžoval je pro elektrické kytary (Coryell a Scofield). Vzniklo tak album Three or Four Shades of the Blues (Atlantic), o němž si zpočátku Mingus moc nemyslel, dokud se nedozvěděl, že se ho prodalo více kusů než kterékoli z jeho předchozích ortodoxních desek. Dokonce se tehdy přinutil k výroku, že „oni pokračují v tom, kde jsem já přestal“.

Zpráva, že proslulá kanadská písničkářka a . . .

Tento článek je dostupný předplatitelům UNI magazínu

Přidat komentář