Minirecenze: Dubnová kolekce Leo Records 2006

Tohle není žádný Apríl, ale skutečně jedna z nejsilnějších a nejinovativnějších kolekcí z produkce vydavatele Lea Feigina za poslední dobu, přičemž na ty předešlé si nelze vůbec stěžovat.

7_06_Minirecenze1Oregonský kvartet ve složení Richard Carr (housle, viola), Mike Nord (kytary, elektronika), Georg Hofmann (bicí, perkuse) a Art Maddox (piano) se v březnu 2005 vydal do salemského univerzitního studia, aby navázal na své předchozí album In Walks Art z roku 2004. Nový opus dostal příznačný název BIOSPHERE (LR 456, 67:06), neboť se snaží pronikat do mikro i makrosvěta povrchu naší planety. Jak říká Mike Nord: „Biosféra je živá, rozvíjející se a rozmanitá. Doufáme, že je taková i naše hudba.“ A je tomu skutečně tak. Hudebníci se zde nechávají hned v úvodní třídílné titulní suitě inspirovat životem kosatek i mravenců či pobřežními mělčinami. Od bublajícího začátku jako by mapovali zrod života a jeho nekonečnou proměnlivost. Ačkoliv vycházejí z jazzového backgroundu a znají se již opravdu dlouhou dobu (jedenáct až dvacet let), nesklouzávají do obehraných klišé, ale rozvíjejí svou invenci v horizontálních i vertikálních polohách od rozvernosti do astrální temnoty. Jejich improvizace je hladivá a sdílná, byť obsahuje i řadu vzrušujících a překvapivých elementů. Je to quatrolog lidí, kteří se snaží neustále bádat a objevovat ve vzájemné interakci nová a nová dobrodružství.

7_06_Minirecenze3CD CuItOut (LR 457, 58:03), pod nímž jsou podepsáni basklarinetista a basflétnista Gebhard Ullmann, basista a hráč na elektroniku Chris Dahlgren a bubeník a perkusista Jay Rosen je vystřihovánkou temných tónů a rytmických ataků. Občas tu ovšem zaznívají i baladické motivy na šumícím podkladu. Již nástrojové obsazení určuje jistou ponuře melancholickou náladu celé nahrávky, která ovšem místy přechází v běsnící polohy i repetitivní schémata. Perkusionistické výlety Rosena mají svou funkci jak v ,podkresu‘, tak v sólových exhibicích. Zkrátka a dobře jasně vyvážený projekt tří muzikantů, kde nikdo nehraje hlavní roli, ale naopak se vše dokonale doplňuje i v signifikantní jazzhardsoftcoreové smršti Bass/Bass s explozivním začátkem a drsně uvolňujícím koncem.

7_06_Minirecenze2,Madame Contrebasse‘ Joelle Leandre se stala v roce 2005 ,resident artist‘ čili protagonistkou na jazzovém festivalu v Le Mans. 2CD JOELLE LEANDRE AT THE LE MANS JAZZ FESTIVAL (LR 458/459, 56:51 + 64:04) zachycuje tuto událost v celkem pěti seskupeních. Trio Les Diaboliques, kde jí sekundují zpěvačka Maggie Nichols a pianistka Irene Schweitzer, je již prověřenou kvalitou a mísí ženskou něžnost i výbušnost se skřípavými tóny i akademickou erudicí v kongeniálních souvislostech. Duo s basistou Wiliamem Parkerem pak představuje úchvatnou symbiózu dvou kontrabasů se všemi jejími možnostmi od hraní smyčcem přes drnkání až po hru na korpus nástroje. Druhý disk začíná dramatickým ,duelem‘ Joelle s houslistkou India Cooke, kde všech osm strun zní, jako by byly stvořeny pro vzájemnou konsekvenci. Následující trio s perkusistou Markem Nauseefem (kdysi dávno též bubeníkem slavných hardrockových seskupení včetně Ian Gillan Bandu) a trumpetistou Markusem Stockhausenem má naopak převážně specifický meditativní charakter s cinkavými pasážemi i nervními vstupy. Fenomenální je však především kvartet, na němž se podílejí bubeník Paul Lovens (hrál u nás na skvostném koncertu s Cecilem Taylorem), trombonista Sebi Tramontana a houslista Carlos Zingaro. Jejich společná improvizace má v sobě všechny podstatné momenty vzájemného ,oťukávání se‘ i sofistikované sounáležitosti.

7_06_Minirecenze4Šéf Leo Reords Leo Feigin napsal v propagačním letáčku, že někteří zpátečničtí kritici možná označí album Franka Gratkowského, Thomase Lehna a Melyna Poora s názvem TRISKAIDEKAPHONIA (LR 461, 68:30) spíše za ,smilnění bělic‘ než hudbu, ale že citlivé uši budou schopny ho skutečně ocenit. Tak reakcionářem se rozhodně necítím a musím přiznat, že tuhle nahrávku pociťuji jako úžasně senzitivní. Hned úvodní pětadvacetiminutová kompozice Ladders And Stairs je podivuhodnou koláží vzdechů na klarinet, basklarinet, kontrabasklarinet, tubu a eufonium podmalovanou trýznivým Lehnovým analogovým syntezátorem. Je to kompozice plná zámlk a erupcí. Někdy zádumčivá, jindy až uši drásající. Ne náhodou je na obálce několik fotografií vrásčitého stromu. Struktura jeho kůry jasně souzní s hudebním obsahem. Ale tady nejde o nějakou ozvěnu přírody jako u Biosphere. Triskaidekaphonia je vysoce abstraktní hudba, kde kombinace či střídání ,obyčejných‘ dechů s odcizenou elektronikou vytváří zvláštní efekt jakési nadpřirozenosti a neuchopitelnosti.

A ještě jednou citace Leo Feigina: „Co je to? Funk? Punk? Avantrock? Free jazz? Bezstarostná jízda? Nebo nějaká šílená středomořská svatba? Ne všechno tohle uplácáno do jedné sněhové koule.“ Řeč je o opusu ALLENDE (LR 462, 64:00) Actis Bandu. Jeho leader, saxofonista a basklarinetista Carlo Actis Dato, tu skutečně opět projevuje svůj smysl pro eklekticismus, který využívá se svým typickým smyslem pro humor. Je přesně tím typem člověka, který neustrnul ve svém vývoji a jakoby neustále mládne a je otevřen novým vlivům. Actis Band i jeho další projekty jsou přístupné pro poměrně široký okruh posluchačů. I přes svou (ovšem neakademickou) rafinovanost mají přímý tah na bránu. Jsou sdílné a často vás skutečně rozesmějí (to platí především pro jeho Atipico Triu). Allende má od samého začátku řácký jižanský odpich. Kapela s dvěma saxofony, kytarou, basou a bicími šlape jako o život. Přes skladby o Zorrovi a Sandokanovi se dostáváme až k závěrečné hříčce We are the UFO, jež vrcholí povykováním muzikantů, které se postupně zkresluje a pak jakoby odlétá pryč. Prostě pohodička.

Přidat komentář