Moonlight Benjamin: Haiti je krásná a silná země

Slovo voodoo máme většinou spojené s rituálními praktikami, jejichž pomocí můžeme druhému člověku na dálku ublížit. Zpěvačka Moonlight Benjamin, která se k tomuto náboženství svého rodného Haiti hlásí, zdůrazňuje pozitivní aspekty voodoo: pozitivní energii a vzájemné bratrství nejen nás lidí, ale i – z našeho pohledu – neživých předmětů, které podle voodoo mají také svou duši.

 

Na festivalu Colours of Ostrava představila Moonlight Benjamin písně ze svého bluesrockového alba Siltane a také promluvila o své víře a o svém vidění světa v rámci fóra Meltingpot.

 

Zatímco my Evropané vnímáme na dálku Haiti jako jednu z nejchudších zemí na světě, vy jste o své vlasti v rámci fóra Meltingpot hovořila jako o zemi silné, mocné. V čem tedy její síla spočívá?

My všichni, lidé na celém světě, tvoříme součást jednoho vesmíru. Každý z nás má svou silnou stránku a stánku slabou. A stejně to funguje i u zemí. Důležité je, proč jsme tady a kterou z těchto dvou „stran“ zdůrazníme. Když řekneme, že Haiti je chudá země, je to jen část pravdy. Ve skutečnosti je Haiti také velmi bohatý a velmi silný stát.

Nechtě mě hádat. Předpokládám, jednou z těchto silných stránek je hudba, ze které vycházíte.

Ano, Haiti má neuvěřitelnou sílu v kulturní oblasti, ale stejně tak bychom mohli zdůraznit vnitřní krásu jeho obyvatel. Ano, je pravda, že stav haitského hospodářství je momentálně velmi problematický a mé rodné zemi se nedaří najít to správné místo v rámci světové ekonomiky. Ale přes to všechno je to opravdu krásná země.

Vaše hudební cesta je pestrá a zajímavá. Inspirovala jste se právě tradiční hudbou Haiti, dlouho jste se věnovala jazzu, ale vaše nejnovější album Siltane má blízko k blues a rocku. Asi se však nebudu mýlit, když řeknu, že i v těchto nahrávkách slyším něco z vaší rodné země?

Určitě se nemýlíte. Haiti mám ráda a nemohu je opustit, ať se hudebně vydám jakýmkoli směrem. Proto se snažím, abyste v mé hudbě a během mého koncertu mou rodnou zemi slyšel, cítil i viděl.

Slyším to samozřejmě v jazyce, kterým zpíváte mnoho svých písní, v haitské kreolštině. Ale odráží se vliv tradiční kultury ostrova také v hudbě samotné, například v rytmu?

Na prvním místě je to samozřejmě jazyk, ale je to také stavba mých melodií. To vše má základ v lidové hudbě Haiti. Pro mne je to způsob, jak s rodnou zemí udržet kontakt.

 

Jaké emoce se vám pojí s haitskou kreolštinou?

Je to především vědomí identity, to, co prožívám uvnitř. Chci-li odhalit své emoce naplno, je pro mne mnohem snazší zpívat v kreolštině než například francouzsky. Kreolština, to jsem já ve své podstatě. Když chci použít francouzštinu, musím vyvinout mnohem větší úsilí.

Upřednostňujete ve svých textech spíše emoce, nebo příběhy?

Zpívám především o Haiti. O tom, jaké bylo dřív, i o tom, jaké je dnes. Důležitým tématem je pro mne svoboda a potřeba ji bránit. Moc ráda bych svou hudbou bojovala za to, aby si lidé na Haiti uvědomili význam svobody a aby o ni opravdu usilovali. Protože moje země opravdovou svobodu vlastně zatím nikdy neměla.

Jste zpěvačka a hudebnice, ale zároveň kněžka voodoo. Vnímáte tyto dvě role odděleně, nebo spolu navzájem souvisejí?

Hudba je zahrnuta ve všem. Z pohledu voodoo můžeme mezi hudbu a život položit rovnítko. Život je hudba a bez hudby nelze žít. Voodoo je hudba a život je hudba.

Pokud je hudba identická se samotným životem, co potom představuje jedno hudební album? Snažila jste se například, aby album Siltane tvořilo jeden souvislý celek?

Album nevnímám jako celek, ale jako součást většího celku, který je ovšem dynamický a bude mít pokračování. Tím, že natočím album, neříkám, že s hudbou končím. Budu samozřejmě pokračovat, takže na aktuální nahrávku navážu nějakou další. Moje písně nesou poselství a to bude mít pokračování.

Vnímáte tedy svou hudební dráhu jako jeden celek, přestože jste se v minulosti věnovala různým žánrům?

I když se člověk věnuje různým hudebním žánrům a vypořádává se s nejrůznějšími vlivy, poselství je stále stejné. Poselství svobody, lásky a přijetí sebe sama, poselství respektu k sobě a k druhým, k celému vesmíru. To se nemění, to je stále stejně důležité.

Žijete ve Francii. Máte vůbec možnost vracet se na Haiti a sledovat například tamní kulturní a hudební scénu?

Moc ráda bych se na Haiti vypravila příští rok, protože od chvíle, kdy jsem přijela do Evropy, jsem ve své vlasti bohužel neměla ani jeden koncert. Moc bych si přála představit tam plody své práce.

 

Chystáte se také do studia s kubánským pianistou Omarem Sosou. Co můžeme od vaší spolupráce očekávat?

Naše společné album by mělo být akustičtější než moje poslední sólové CD. A pokud jde o obsah, budeme se snažit propojit poselství voodoo a jeho kubánské obdoby, náboženství santería.

Omar Sosa věnoval dvě svá alba – Transparent WaterAguas – vodě jako klíčovému živlu, který je třeba chránit. Je to i pro vás důležité téma?

Bez vody na této planetě nemůžeme žít. Voda mimochodem tvoří velmi podstatnou část našeho těla. Vodu potřebujeme k životu my lidé a potřebuje ji celá tato planeta. Čistotu vody je třeba chránit, abychom mohli dýchat a žít. Jinak všichni zemřeme.

Jak může ve věci ochrany vody a životního prostředí pomoci hudba?

Myslím, že píseň může lidi přimět, aby se tímto problémem zabývali, aby k němu byli citliví. Pokud se to podaří, můžeme něco změnit.

Přidat komentář