MOSES BOYD: Dark Matter

Exodus Records, 2020, 50:14

Nikomu snad neuniklo, že v Británii probíhá jazzová rebelie kategoricky přepisující dogmata; a kdyby jen ta. A co z toho plyne pro nás jazzové mimoně? Tisíc důvodů, proč jí propadnout. Také debut bubeníka, producenta, skladatele a zásadního hybatele londýnské scény nás totiž vysílá na cestu, kterou jsme od jazzu ještě nedávno nejméně očekávali: že se obloukem vrátí do Afriky, přijme nadžánrovost a kulturní pestrost jako výzvu, zbaví se snobství, propadne elektronice, nabude radikální politické vzpurnosti a divoce nás roztančí.

Promyšleně vedené londýnské komunitní hudební vzdělání zaměřené na afro-karibskou diasporu a příslušnost k druhé generaci Windrush leccos usnadnilo i Boydovi, k odvaze hrát jazz jako hudbu bez pravidel ovšem došel sám. Vodítka máme: afrobeat namíchaný s highlife, jihoafrický gqom s grime, freejazz se soundtrackovými psychedelickými úlety a drumʼnʼbass s jamajskými soundsystémy. Neuvěřitelný producentský rozmach se přitom Boydovi nerozpadá pod rukama a dítě s vaničkou určitě nevylil. Nechává prostor hráčské elitě – Joe Armon-Jones, Nubia Garcia, Artie Zaitz, bratři Crossovi – a kosmologické téma „temné hmoty“ básnicky převádí do komentářů k Brexitu, požáru věžáku Grenfell a skandálu Windrush.

Nejpolitičtěji v soul-eletro-rockové skladbě Dancing In The Dark, kdy shrnutí pocitu černého Londýňana tady a teď nechal na chrapláku nigerijského zpěváka Obongjayara („Svět se mění a s ním pravidla. Proč se moji bratři tak bojí a jsou plni nenávisti?“).

V elektro temnotě Only You nahrazuje Boyd slova bubnováním, jakoby bucharem kul nějakou zbraň a s afrobeatovo-karnevalovou BTB chápeme, proč tolik připomíná, jak silně ho ovlivnil pobyt v Jižní Africe. Odtud pochází mladá zpěvačka Nonku Phiri, dcera kytaristy Raye, jednoho z páteřníků Simonova Gracelandu, a vycházející hvězda elektropopu, pod radarem Africa Expressu a legendárních The Mahotella Queens. Do rytmicky nervní r&b popové Nommos Descent povznesené saxofonem Nubie, vložila podprahovou otázku: „Co se změnilo na šanci získat nazpět naši slávu?“

 

Přidat komentář