Nexsound – 15 let boje na Ukrajině za hudební avantgardu

Dnešní mejdan má smutný podtón. Letošní patnáctileté výročí fungování ukrajinského labelu Nexsound připomínáme v době, kdy vydavatelství, vedené výborným hudebníkem Andrejem Kiritchenkem, přežívá takřka ve vegetativním stádiu. Smutná kombinace neutěšené politické a ekonomické situace zkombinovaná s rozbujelým hudebním pirátstvím, přiškrtila dobře rozjeté vydavatelství v rozletu.
Může za to aktivita amerického občanského sdružení Tamizdat, že se v Praze na přelomu tisíciletí mohli posluchači ve velkém seznámit se zajímavými aktivitami nezávislých muzikantů napříč střední a východní Evropou. Už v tu dobu z nabídky více než 150 labelů a dalších organizací silně vystupoval z řady ukrajinský label Nexsound. A to především kvalitou zde vydávané tvorby, která se rovnala úrovni hudební selekce takových velikánů nezávislého vydavatelství, jakými jsou labely Touch, Staubgold nebo Mego. Andrej Kiritchenko, už etablovaný ukrajinský muzikant, promotér a DJ, si prošel dlouhou cestu z pozice rockového zpěváka až ke skladateli elektroakustické muziky ovlivněného musique-concrete a hlukovými experimenty. Tehdy, na začátku nového milénia, nejen odhodil všechny hudební přezdívky a nadále se prezentoval vlastním jménem, ale také založil label, který se brzy stal respektovaným vydavatelstvím daleko překračující hranice Ukrajiny.

Odkud přišel nápad založit vydavatelství?
Bylo to 1999, tehdy jsem seděl v baru s přáteli z kapely Moglass, pili jsme dobré červené víno a já si stěžoval na nedostatek vydavatelství na Ukrajině. Zejména těch, která by se soustředila na alternativní nebo dokonce avantgardní hudbu. Mluvili jsme o tehdy o labelu, který by představoval světu zajímavou ukrajinskou hudbu. Kolegové Moglass navrhli, že nám nezbývá, než se o vlastní nezávislou hudbu postarat sami. „A tebe každý na Ukrajině zná i uznává,“ vynesli nade mnou ortel. Tak jsem se toho úkolu nakonec zhostil.

Vedle domácích umělců se brzy na Nexsound začaly objevovat uznávané hudební kapacity ze zahraničí. Jak k tomu došlo?
Je pravdou, že na prvních deskách Nexsound byla jen parta ukrajinských hudebníků. Ovšem v roce 2002 jsem se setkal s americkým elektronickým veteránem Kimem Casconem, jehož hudbu jsem už léta uznával, a kterého jsem jako prvního zahraničního hosta zlomil k vydání nahrávky u nás. Nakonec se naše spolupráce obtiskla na společné desce Fourfold Symmetry. Jakmile se o naší spolupráci dozvěděl Andreas Berthling, který vytváří nádherné microsound/ glitchové kompozice, rozhodl se k nám přidat. Nakonec jsem ještě ke spolupráci vyzval kolegu Kotra a výsledkem byla „čtyřhra“, která ukázala velkou variabilitu spolupráce mezi čtyřmi hudebními individualitami. Hlavní myšlenkou bylo ukázat, že experimentální hudba nemá státní příslušnost ani nepotřebuje ke své existenci cestovní pas.

Narážíme na výraznou postavu ukrajinské elektronické avantgardy – Kotra. Jak důležité pro label a tebe osobně bylo setkání s ním?
Dmytro, jak zní jeho pravé jméno, mi poslal v roce 2011 demo svého připravovaného alba Stir Mesh a já jsem se do něj okamžitě zamiloval. Od té doby Nexsound vydal jeho několik sólových, ale i alb, kde spolupracuje s jinými muzikanty. Začali jsme být v pravidelném kontaktu po telefonu a emailu. Zjistili jsme, že sdílíme stejnou vášeň pro podivnou hudbu, a řada velmi společných témat nás udělala dobrými přáteli. Dmytro hodně pomohl s výrobou obalů desek a stal se i kurátorem několika hudebních projektů, jejichž záznam pak vyšel na našem labelu. Také si cení možnosti vydání reedice desky In Search of Ahmad Šáh Masúd projektu Muslimgauze.

Jak důležité bylo pro rozjezd labelu spojenectví s The Moglass?
Mám jejich hudbu upřímně rád. Už na konci minulého milénia se z nás stali dobří přátelé. Jurij Kulishenko, který je lídrem kapely, mi dodal spoustu drahocenných postřehů na běh vydavatelství. Nakonec to byl právě on, který zásadním způsobem získal pro Nexsound významné zahraniční partnery. Společně jsme pak sestavili a následně i vydali kompilaci s názvem Rural Psychogeography. Posledním důležitým jménem labelu, alespoň v mých očích je bezesporu Zavoloka.

Jak jsi ji našel?
Vzpomínám přesně na ten den, kdy mi právě Dmytro vrazil do ruky demo desky Suspenzia jakési Zavoloky. To bylo na podzim roku 2005. Společná dohoda na spolupráci byla pak otázkou okamžiku.

Věnujete jako label nadstandardní pozornost obalům jednotlivých releasů Nexsound. Proč? Vždyť takhle děláte nahrávku nákladnější?
Alespoň v mém vidění nejde v Nexsound o rejžování peněz, ale o podporu zvláštní, neobvyklé hudby. O deskách ve fyzické podobě jsme vždy přemýšleli jako o uměleckém artefaktu, který se dá konzumovat nejen ušima, ale také zrakem nebo hmatem. Teprve dotažený obal dělá z alba komplexní záležitost. Východ Ukrajiny dnes sužuje složitý konflikt, ale také rozsáhlé internetové pirátství. Jak tyto zkušenosti ovlivňují chod vydavatelství? Jedná se těžké časy. Už to není primární zdroj mé obživy. Udržuji ho při životě jen jako nadšenecký projekt, který má pomáhat místním umělcům, aby vůbec mohli vydat svou studiovou nahrávku.

V poslední době výrazně poklesl počet vydaných nahrávek na Nexsound. Stojí za tím i skutečnost, že v posledních letech pořádáš NextSound festival?
Ano. V poslední době jsem se plně soustředil právě na něj. A také se po letech věnuji více tvorbě jako hudebník. To vyžaduje spoustu času, který se pak nedostává labelu.

Jaké zajímavé nováčky na ukrajinské scéně bys doporučil ke zvýšené pozornosti?
Moc se mi líbí Ostudinov, Sommer, Heinali, Akkurat, Trianov a některé další projekty. Najděte si je na netu a posuďte sami.

A jaká jsou tvoje plány do budoucna?
Mám v plánu pokračovat v podpoře místní scény. Asi se soustředím na vydávání nové hudby na vinylu a v digitálním provedení.

Přidat komentář