NUCLEONS: Hunting Waves

Leo Records, 2020, 39:23

Švýcarská vokalistka Franziska Baumann je schopna svým rozsahem čtyř oktáv vytvořit nejroztodivnější zvuky. Zároveň je však v jejím projevu stopově cítit klasické vzdělání zahrnující i současnou kompozici. V její nové kapele Nucleons jsou jí oporou kontrabasista Sebastian Rotzler a bubeník Emanuel Künzi, kteří skvěle doplňují její hlasový arzenál. Název tria je celkem signifikantní, neboť štěpení sonického jádra a hraní si s protonovými a neutronovými tóny je tu nepsaným pravidlem.

Album Hunting Waves bylo nahráno při vystoupení v poněkud utajeném undergroundovém prostředí, původně squatu, nyní prostoru pro různé umělecké aktivity Gelbes Haus v Lucernu. A genius loci z toho opravdu dýchá. V úvodní protoskladbě Heisenbergʼs Accident Franziska předvádí celé spektrum svých vokálních poloh a reflektuje zde výzkumy německého fyzika, matematika a filozofa Wernera Heisenberga, který jako první sestavil matematický model atomu a účastnil se i kontroverzního vývoje atomové bomby. Klíčová je ovšem až následná více než patnáctiminutová seance Hunting Quarks, která nás zavádí do jakéhosi jiného abstraktního časoprostoru, z nějž se občas vylínají jakoby kdysi-melodie, fragmenty až operního zpěvu a vokální party balancující někde mezi parajódlováním a dětským žvatláním a brmláním. Mnohdy je to opravdu honění elementárních částic.

Ve Spinning předvádí zprvu Franziska své nejhlubší polohy, s nimiž by se jistě skvěle uplatnila i v death metalu. Úporný chrčot i předení však ke konci najednou vystřídají vysoké tóny a vokál připomíná pištění dud. Chain of Fools je pro změnu recitativ či spíše vodopád francouzských slov, který pentlí rozmanité bubínkování. Závěrečná instantní kompozice Subatomic Whisperings zpočátku opravdu skvěle vystihuje název a přináší vskutku na elementy rozložené vzdechy, pozvolna ovšem přechází v zprvu chlácholivý zpěv, který postupně nabývá na naléhavosti a ústí až v jakýsi šamanský rituál (opět se špetkou jódlování).

 

Přidat komentář