Organic Quartet: Terms And Conditions Apply

 

Jedenáct let a pár měsíců uteklo od první nahrávky Organic Quartetu k datu nahrávání třetí studiové desky na konci loňského roku. Tehdy vznikla v historickém karlínském rozhlasovém studiu A na česko-anglické etiketě Cube-Metier. Členům kvarteta bylo teprve něco přes dvacet, sklízeli nadšení posluchačů i kritiky a jejich prvotina Don’t Get Ideas získala jazzovou cenou Anděla roku 2006. Za tu dekádu se obsazení nezměnilo, ale jednotliví členové kvarteta si prošli vlastními bohatými muzikantskými osudy. Ondřej Pivec je s varhanami klasického zvuku Hammond B3 zabydlen v amerických klubech a kostelích, stal se spoluhráčem v kapele slavného Gregoryho Portera. Kytarista Libor Šmoldas si přes Atlantik také létá zahrát po boku významných muzikantů, sám učí až v Austrálii. Tenor a sopránsaxofonista Jakub Doležal je vedle vlastního kvarteta a učitelování na Ježkově konzervatoři žádaným členem žánrově různorodých kapel. A bubeník Tomáš Hobzek, jehož hry si všímám už od roku 2005, kdy mi z Plzně přišla nahrávka kapely Work in Progress: Back Home, rychle vyrostl v jednu z nejvýraznějších osobností mezi českými bicisty. Ostatně – už v této partě hrál také Jakub Doležal, který na tenora sekundoval sólující saxofonistce a skladatelce Heleně Markové. Repertoár Organic Quartetu na všech třech deskách vychází z nápadů Pivce, o něco méně skladeb je od Šmoldase, vždy si jednu „přisadí“ také Doležal. Novinka je ryze autorská – na předchozích albech byl z úcty k hardbopové i swingové tradici zařazen vždy jeden standard; Inception McCoye Tyrnera a Li’l Darling Neala Heftiho. Úvodní April May March nového alba odkazuje na to, co pro kvarteta tohoto obsazení bývá nejtypičtější – odvázaný rytmus s dravými sóly všech nástrojů, skvěle se zde uvede právě Hobzek; tento typ skladeb byl kdysi předlohou pro instrumentálky klasického rock’n’rollu – slyš Doležala. Neméně expresivní je Straightjacket, s krásnou souhrou kytarového doprovodu varhan v duetním úseku. Zajímavou skladbou je následná Fill In The Blanks, v níž se „bensonovsky“ předvede Libor Šmoldas na kytaru a Jakub Doležal na tenora. Zaujmou melodické balady Costaguana a Better Place – zvláště druhá citovaná má doslova písňový motiv a varhany znějící až jako připomínka Oty Čermáka; toho sice dnes už nikdo nezná, ale v padesátých letech byl průkopníkem elektrofonických varhan u nás. Melodický motiv má také Ignacius, který charakterizují dynamické přemety a bohatě se rozvíjející kytarové sólo. Jásavě nad pravidelným „pochodem“ bicích zní Bad Salad s dalšími výbornými sóly kytary, tenoru a varhan ve „svištivém“ rejstříku. Ještě před závěrem dojde na latinsky roztančený motiv Later That Morning. Závěrečná odvazová One For LM sumarizuje vše kladné na nahrávce Organic Quartetu – skvělá instrumentální sóla, strhující rytmus, barevnost soundu a dobře znějící melodické nápady. Organic Quartet také předvádí, co je v jazzu stále podstatné – symbióza rytmu, harmonie a muzikální nátury a invence hráčů.

Animal Music, 2017, 46:16

 

Přidat komentář