ORNIS: 1978–1981

Indies Happy Trails, 2021, 62:06 

Útroby originální jazzrockové kapely Ch.A.S.A. (1973–78) porodily v roce 1975 kytarové Duo Brno (Jiří Adam, Milan Kašuba), k němuž se po roce přidali houslista Jan Beránek a posléze z Prahy se vrátivší Mirka Křivánková. Tak vzniklo komorní kvarteto Ornis, jehož zvukovost se nachází v příbuznosti doprovodných kapel Brazilců Jobima či Bonfá, nejen pro příchylnost k decentním rytmům samby či bossa novy. Ornis byl původně skladbou pianisty Josefa Blahy pro Broma a Ornis ji také hraje. Mirka ohromující explozivními improvizacemi z Ch.A.S.A. se v Ornisu zachovala k původem většinou písňovému repertoáru kvarteta velmi disciplinovaně, přičemž nijak neomezovala svoje bezbřehé improvizační schopnosti. K tomu ji disponoval široký hlasový rejstřík a příjemný hlasový témbr. Sám repertoár je potěšitelný: vedle vlastní tvorby hrají skladby bromovců (Mojmír Bártek, Josef Blaha), jazzové standardy (Paul Desmond, John Coltrane, Joe Venuti, Bart Howard) a zmíněné klasické „latiny“ (Samba de minha terra, O pato). Perlami alba jsou Desmondovo Take Five, jež patří k výjimkám zaznamenaným na EP pantonské série Mini jazz klubu, expresivní Blatného Intermezzo pro Mirku Křivánkovou či Kašubiána s duetem hlasu a houslí, slunečně pohodová Samba de minha terra, odvázaná vokální improvizace v Adamově Podlesí, také již zmíněný Ornis, v němž ještě hostuje baskytarista Oldřich Svoboda, po odchodu Kašuby a Mirky od léta 1981 člen Ornisu. Skvělé jsou i dvě instrumentálky – napínavě a bohatě strukturované Bártkovy Modely a Venutiho swingovka Goinʼ Places se svěžími houslemi Jana Beránka. Album obsahuje také záznam dvou písní s Janou Koubkovou (standard Fly Me to the Moon a latinu O pato), jež zaskočila za Mirku na lednové šňůře 1981. Písně Jany a Hotel Svět Mirky jsou jediné otextované. CD skvělého a osobitého tělesa naší scény uzavírá Bártkova Hřebenovka s orchestrem Gustava Broma a Mirčiným vokálem.

Přidat komentář