ÖRVAR SMÁRASON: Light Is Liquid

Örvar Smárason: tohle jméno na první dobrou mnoha fanouškům nic neřekne. Připomenu tedy dvě kapely, s nimiž je bytostně spjat, abych vám jeho činnost více přiblížil. Právě nepřehlédnutelný Örvar stojí dvacet let v čele múm, pro mnohé islandské postrockové kapely číslo dvě (po Sigur Rós, samozřejmě). O necelou dekádu později navíc nečekaně zavelel se spoluhráči na zteč frontálním elektropopovým útokem pojmenovaným FM Belfast. Jo, a abych nezapomněl, tento absolvent scenáristiky na pražské FAMU v poslední době intenzivně spolupracoval se Sóley a Sin Fangem na projektu dvanácti písniček natočených ve dvanácti měsících. Co skladba, to jedna 24hodinová výzva. Výsledek průběžné spolupráce vyšel začátkem roku na výborné desce Team Dreams. To, že Örvar přichází se svým sólovým debutem až po více než dvaceti letech fungování na scéně (ve svých 41 letech), není tedy ve stínu dalších nevyřčených aktivit (Benni Hemm Hemm, Singapore Sling, Slowblow, Skakkamanage ad.) zas takovým překvapením. Kolekce Light Is Liquid je technicky vzato pravým opakem rychlých společných skic Team Dreams.

 

 

Vznikalo pomalu s dlouhými pauzami, takže nakonec Örvar na sebe ušil bič v podobě sólového vystoupení na loňském ročníku festivalu Sónar Reykjavík, aby proces natáčení konečně dotáhl do finální podoby. Na Light Is Liquid dává přednost elektronice před akustickými nástroji. Jedinými pomocníky na desce jsou zpěvačky (sillus, JFDR a Sóley) a v tracku The Duality Paradox pak funkčně doplňuje programovanou rytmiku finský bubeník Samuli Kosminen, blízký spolupracovník akordeonového šamana Kimmo Pohjonena. Album překvapí hojným užitím vocoderových vokálů. „Když jsem psal písničky na album, nechtěl jsem pořád dokola poslouchat svůj vlastní hlas. A tak jsem místo něj použil vocoderovou náhražku, kterou jsem pak začal používat i pro tvorbu melodických linek (nejvíce v instrumentální Burning Curtains). Původní vocoderové předlohy ve výsledku na mnoha místech desky zůstaly.“ Tady se asi nedá mluvit o rozpolcenosti Örvara na Jekylla a Hydea, přesto samotného autora překvapilo, jak sám na Light Is Liquid vedle sebe poskládal dvě rozdílné vrstvy své vlastní osobnosti. „Nevím, koho reprezentují nebo odkud jejich kořeny pocházejí, ale svou úlohu na albu zvládly na jedničku,“ zhodnotil Örvar výsledný propletenec pro portál The Reykjavik Grapevine. „Nemyslím si, že s nimi budu pracovat i na dalším albu, ale byli dobří,“ dodal vzápětí s úsměvem. Právě hojné využití vocoderu a signifikantní melancholická atmosféra, tak typická pro berlínský label Morr Music i většinu zde vydávané islandské muziky, může připomenout dnes již legendární Francouze Air. Střední tempa, vzdušná aranžmá, lehce nahozené melodie přinášejí i přes komplikovaný vznik kolekce v podstatě meditativní vyznění debutu. Elektronické, svrchovaně chytlavé po FM Belfast, vláčné i silně zasněné po múm. Co víc si fanoušek nejen islandské muziky může přát?

 

Morr Music, 2018, 38:23

 

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *