Pat Metheny, Brad Mehldau: Metheny Mehldau

12_metheny_mehldauNa první pohled by se mohlo zdát, že každá z obou slavných osobností, které od sebe dělí celá muzikantská generace a jež spolu natočily album strohého názvu METHENY MEHLDAU (Nonesuch/Warner Music, 2006, 66:03), patří do jiného jazzového ,podsvěta‘ – nejpopulárnější alba Pata Methenyho inklinují k popu, Brad Mehldau je zase prototypem jazzového intelektuála, který do své hudby čerpá podněty z evropské klasiky. Jenomže nic není tak černobílé. Metheny má svou druhou polohu v nejrůznějších komornějších projektech mimo Pat Metheny Group a Mehldau nejenže rád zpracovává motivy více či méně známých songů z oblasti popmusic, ale v minulosti jako sideman hrál i mnohem přímočařejší muziku. Ostatně, právě na albu saxofonisty Joshuy Redmana Chill z roku 1994 prý Metheny Mehldaua zaznamenal poprvé. Když si odmyslíme dvě skladby, které oba protagonisté nahráli za doprovodu Mehldauovy stálé rytmiky (Larry Grenadier – kontrabas, Jeff Ballard – bicí), klidně by mohlo album nést název, který by byl variací na známou řadu Mehldauových nahrávek The Art Of The Trio – v tomto případě ,The Art Of The Duo‘. Přestože autorsky je většina alba dílem Methenyho (sedm skladeb z deseti), je přímo čítankovým příkladem vyvážené spolupráce a zejména toho, jak krásně si mohou rozumět nástroje obou hráčů, aniž by k tomu potřebovaly jakékoli berličky (svůj oblíbený kytarový syntezátor Metheny například použil pouze jednou, jinak tu zní čistý zvuk jeho kytary). Možnosti dua oba hráči prozkoumávají krok za krokem, motivy si přehazují jak horký brambor, citlivě se vzájemně doprovázejí a nikdy ostentativně nesólují na úkor druhého. Harmonicky mimořádně bohatá, často melodicky velmi silná instrumentální hudba dvojice je sice převážně velmi komorní a impresionistická, v některých skladbách (kromě dvou s rytmikou, kde se to rozumí samo sebou, také třeba Bachelors III) ovšem oba muzikanti umějí zdatně přitlačit na pilu a z příjemné levitace posluchače usadit blíže k zemi. Album tak dokládá, že apriorní soudy o dvou kohoutech různého chovu na jednom smetišti patří k vymýceníhodným předsudkům.

Přidat komentář