PAVEL ZLÁMAL & PQ: Tyče nevyhnutelné

Muzikant puzený nezbytností vyjádřit hudbu v sobě explodující, hledá formy, jež mu to dovolí. Žánr, který v oblasti západní hudby umožnil bezhraniční expresi – jazz, a jeho hudebně nejsvobodnější fáze – free jazz, improvizace jazzová, improvizace obecně, to umožňuje. Všech těchto možností saxofonista Pavel Zlámal (1980) úspěšně využívá. Jeho zkušenost zahrnuje hraní od klasické a soudobé hudby, přes swing či rockʼnʼroll až k vlastním jazzovým projektům, jež lze mentálně zařadit k progresivním proudům současného jazzu. Tuto oblast prozkoumával už s bandem Heterofón, s Brno Improvising Unit, s triem Next Phase, a teď přichází s debutem kvarteta PQ. Členy jsou spoluhráči i z výše vyjmenovaných Zlámalových seskupení – pianista Martin Konvička (loni debutoval pěkným triovým albem Comig Homo), kontrabasista Juraj Valenčík a bicista Václav Pálka. Autorem okteta skladeb je Pavel Zlámal. Na úvod zařadil výraznou Zelenou, odkazující na nejdravější proudy hard bopu šedesátých let, již kojeném colemanovským free jazzem. Skladba s expresivní hrou tenorsaxofonu má kontrastně poklidný střed se zvonkohrou klavíru a basovým sólem. Následuje miniatura Tyč s minimalistickým dějem. Zpěv Zlámalova tenorsaxofonu se vynořuje z impresivně laděné plochy Inevitable, děj dramatizují hluboké tóny klavíru. Náladu půlnočního jam session Charlieho Minguse přináší PQ2 – znělka. Odkazy na jazzový var šedesátých let zde neznějí epigonsky – spíše eklekticky, slyš, co vše se děje ve skladbě PQ1; monotónní klavír pod výrazným sólem saxofonu, poklidně swingující sólo klavíru. Easter Przewaletz s mírně orientálním názvukem, baladickým popěvováním tenorsaxofonu, sólem klavíru a naléhavým lamentem v závěru patří k perlám alba. Saint (Blues) je především vizitkou Valenčíka, jehož „kráčející bas“ přejde do sóla v duchu bopového blues. Basové tóny legato otevírají závěrečnou dramatickou skladbu Svatebního dne s expresivní výbušností hry Pálkových bicích. Toto výborné jazzově dobrodružné album je k mání na internetových platformách.

 

Championship Music, 2018, 43:25

 

Přidat komentář