PETER KATINA: A Leap Into The Dark

Hevhetia, 2021, 68:56

Když se slovenský, mezinárodně uznávaný akordeonista (a také muzikolog) Peter Katina rozhodl připravit koncertní program a natočit kolekci s podtitulem Izraelská soudobá hudba pro akordeon, neznamená to, že by si jen vybral k nastudování několik vhodných partitur. Kdepak, šlo o mnohem větší dobrodružství. Odtud i název titulní skladby A Leap Into The Dark, Skok do tmy. Ve sleeve-note Katina vysvětluje, že v soudobé izraelské hudbě je koncertní akordeon téměř neznámým nástrojem, ale protože obdivuje izraelskou kulturu a řadu tamních skladatelů, kompozice si u nich prostě objednal. A také dlouhodobě prostřednictvím webových sessions konzultoval. Prvním kontaktem se stal skladatel, pedagog a předseda Asociace izraelských skladatelů Shai Cohen, který Katinovi pomohl oslovit další vhodné autory. Vznikla tak nahrávka skutečně unikátní.

Katina je mistrem netradičních technik hry. A protože skladby vznikaly doslova na míru, také po stránce soundu jde o nevšední záležitost. Například v subtilních melodických hříčkách přerušovaných dramatickými zvukovými výpady a disonantními kontrastními momenty kusu When The Time Is Stillness by místy člověk ani nehádal akordeon. „Skladatelka Hana Ajiashvili tu jako expresivní prvky využívá ticho a akordeonový zvuk vzduchu, ovšem i v místech, kde se hudba ‚nehýbe‘, stále nepokojně tikají jemné perkusivní údery a odpočítávají zdánlivě nehybný čas,“ popisuje kompozici interpret. V „Todo pasa y todo queda…“ autor Ruben Seroussi spolu s interpretem zvukomalebně pracují jak s perkusivními zvuky, tak sugestivními dróny. Skladatelka Talia Amar-Krim zase propojila v Ourobors akordeon s elektronikou do věru psychedelického zvukového lektvaru. Atd.

Pestrá sbírka originálních kompozic nepotřebuje berličky, nicméně k výjimečnosti alba přispívá i vyčerpávající stať s profily skladatelů v bookletu. Takový bedekr pro cestovatele nevšedními zvukovými světy.

Přidat komentář