PIO Dynamo

Praha, Alta, 22.–24. 7. 2020

Třídenní festival Pražského improvizačního orchestru opět ukázal variabilnost tohoto tělesa, které přes svůj název čím dál víc pracuje konceptuálně. Páteří happeningu byly tudíž dvě skladby protagonistů a v závěru potom pocta fenomenálnímu americkému hudebníkovi Anthonymu Braxtonovi, jehož pětasedmdesátiny oslavovala řada umělců po celém světě. Kompozice Rope z pera Petra Vrby je zaznamenána na eponymním dvojLP, ale žije si dál svým životem a její živá provedení mají vždy nový háv. Tentokrát bylo ještě přitvrzeno zejména díky dvojici bubeníků (víceméně stálých zahraničních hostů) – Elia Moretti a Didi Kern – a opravdu dunivé dechové sekci v čele s Michalem Wroblevským a Zdeňkem Závodným. Autor sám vše doplňoval zpoza sloupu magickým gejšlením.

Druhý den se představil George Cremaschi se svou novou epochální suitou, která byla převážně v elektronickém duchu. Ovšem tohle „čudlíkování“ bylo neseno ve velmi noblesním duchu a mělo svůj výsostný řád, v němž hrál svou nezaměnitelnou roli i pletací stroj v rukách Ivana Palackého. Braxtonovy variace byly zaštíny zejména basovou i klasickou flétnou Andrey la Rose a dalšími dechovými nástroji v rukách Marcela Bárty, Michaely Turcerové a Jana Jiruchy. To skvěle doplňovalo piano Vojtěcha Procházky, Petr Vrba vynikl svým trumpeťáckým sólem, jeho noisové vstupy v tomto případě byly příliš nápadné. Vše ještě dokonale dokresleno virtuózními houslemi Davida Danela.

Přidat komentář