POLIÇA and s t a r g a z e: Music For The Long Emergency

Za vše může Minneapolis a zdejší The Saint Paul Chamber Orchestra, který rozjel v domovském městě Liquid Music, nepravidelnou řadu koncertů, často lákající ke spolupráci umělce rozdílných hudebních světů. Před dvěma roky tak došlo k zajímavému spojení popového kvarteta Poliça (též z Minneapolis) a vážnohudebního tělesa Stargaze z německého Berlína. Výchozím bodem byla práce na ikonické skladbě minimalismu Hudba pro kousky dřeva Stevea Reicha. Ta vyšla samostatně v minulém roce. Na základě následného porozumění začali Američané s Němci společně psát novou autorskou muziku. Ta byla nejprve předvedena naživo ve Fitzgeraldově divadle před vyprodaným hledištěm, aby po roce a půl spolupráce získala i studiový otisk. Na popové pole se klasický orchestr dostane nejčastěji jako prostředek úhybného manévru umělce, který hluché místo kariéry natahuje „symfonickými variantami“ vlastní tvorby. To ale není případ Poliça. Ta sice přinesla do společné ošatky nápadů pár prostších skladeb (Fake Like, Marrow nebo Agree), základnu má spolupráce v materiálu, který smyčcové postupy přímo poměřuje s elektronikou a popem. Hybrid v podobě rovného souboje v Speaking Of Ghosts naznačuje, že se z popového prostředí můžeme posunout do nových prostor bez toho, abychom se utápěli v cukernatých klišé a na druhou stranu, abychom se zapletli v komplikovaných novotvarech, které nedávno vystavěli Björk, Planningtorock nebo These New Puritans. Vrcholem desky je pak závěrečná dvojice plus mínus desetiminutovek, která tuto symbiózu rozvádí na rozsáhlých plochách. Je radost registrovat, jak spolu tyto rozdílné entity vzájemně komunikují. Navíc Poliça a Stargaze k tomu dodávají i myšlenkový přesah občanského odporu proti současnému politickému diskurzu ve Spojených státech („odolávám tomu, co nás omezuje“). Stejně jako v hudbě, nenásilně, přirozeně. Jedinou výjimkou je agresivní Cursed, kde neředěnou agresivitu předává posluchačům hostující raper Alexei Casselle alias Crescent Moon. Tento příspěvek mi po opakovaném poslechu v jinak výborné skládance nedává smysl.

Transgressive/PIAS, 2018, 38:05

 

Přidat komentář