Raster-Noton, 20 let království osamělých tónů

notonTento label si s jiným nespletete. Zdobí ho totiž vytříbená vizuální i zvuková estetika, postavená především na silných kontrastech. Ve vizuálnu je to především souboj bílé a černé, v hudbě pak ticha a zvuku. Zvuku elektronicky generovaného, povětšinou odlidštěně přesného, surového nebo naopak digitálně zmutovaného. Na svědomí ho má Frank Bretschneider, Olaf Bender (alias Byetone) a Carsten Nicolai (jinak Alva Noto). Ti všichni vyrůstali v bezčasí východoněmeckého Chemnitzu, byvšího Karl-Marx- -Stadtu. Kamarádi už z časů dospívání si k sobě našli cestu v roce 1996, kdy se sdružení Rastermusic prvních dvou spojilo s projektem Noton Carstena Nikolaie. „Nikdy jsem si nemyslel, že budu spolu se svými kolegy vést vydavatelství. Na začátku byla pouze snaha zřídit uměleckou platformu pro vlastní projekty a projekty spřátelených muzikantů a umělců. Když jsem si ale po letech s Olafem a Frankem sedl, zjistil jsem, že v našem konání máme spoustu shodných bodů a společně jsme se rozhodli spojit a zprofesionalizovat naši činnost pod hlavičkou Raster-Noton,“ prozradil mi Carsten před pěti roky, kdy v pražské Meetfactory slavil patnáct let fungování labelu. „Navíc tu nebyl žádný takový label, který byl ochotný vydávat a žít naší muzikou,“ dodal vzápětí. No, ony tu byly, ale… „Tenkrát jsme o Mille Plateaux nic nevěděli. A popravdě řečeno, nevím, jestli by byl jakýkoliv label ochotný tolerovat naše požadavky, i co se týče obalů a vůbec grafického vystupování, obsahu bookletů atd.,“ uvádí Nicolai na pravou míru.

ČISTÁ PRÁCE
Hudba zde vydávajících projektů se během let příliš nezměnila. Je postavena na laboratorním přístupu k elektronickému zvuku. Ten je buď jako beat nebo hluk zasazen do ticha. Vzmach laptopové scény na přelomu tisíciletí i vývoj kreativních programů jako je například Ableton Live šel Raster-Noton na ruku. A stejně tak dalším podobným vydavatelstvím orientovaným na click’n’cut scénu. Ovšem ani Mille Plateaux, ani Chain Reaction a další dnes nefungují. Raster- Noton žije a vydává nahrávky dál. Často takové, které mají k easy listeningu velmi daleko. „Většina umělců, kteří u nás vydávají, jsou naši kamarádi, které známe už dlouhou dobu. Potkáváme se na festivalech a jsme v kontaktu i mimo umělecké aktivity. Je pravdou, že dostáváme hodně nabídek i mimo tyto kruhy, ale nakonec 99% toho, co vydáme, pochází stejně od našich přátel,“ objasňuje Carsten. „Abys pochopil, naše vydavatelství se řídí uměleckými cíli, není to v první řadě byznys, takže zcela vědomě děláme některé věci obchodně špatně. Často vydáváme muziku, o které víme, že nebude tak úspěšná, ale my ji realizujeme ne proto, abychom na ní vydělali, ale prostě proto, že se nám hodně líbí. Chce to hodně pochopení, jak ze strany umělců, tak labelu,“ dodává na vysvětlenou hudebník, která se často skrývá za přezdívkou Alva Noto. A kdo jsou tito kamarádi? Například megaloman Ryoji Ikeda rád zhmotňující své vize v radikálních instalacích, konceptualista Atom™, radikální zvukový vědec Mark Fell, ale vedle nich také „šumoví“ Pan Sonic, melancholik Vladislav Delay, lakonický Robert Lippok, hranice pokoušející Dasha Rush, punkově probublávající Gomila Park, vysloveně pozitivně taneční Byetone nebo Kangding Ray či výpravní ANBB (Alva Noto + Blixa Bargeld z Einstürzende Neubauten). Těm všem jde především o hudbu. Sám Nicolai své mikrozvuky vykrajuje podle šablon, neupravuje je přes filtry, ale překresluje zviditelněné parametry. Ano, u grafiky obalů se také musíme zastavit. „Vždycky říkáme, že autorem obalů je Raster- Noton, ale pravdou je, že hlavní slovo, co se týče uměleckých záměrů labelu, máme my dva s Olafem, jako spolušéfové vydavatelství,“ objasňuje Nicolai.

VĚDA I ZÁBAVA
„Když jsme začínali s vydavatelstvím, stanovili jsme si určitá pravidla, kterých se přirozeně držíme. V designu jsme nikdy nesáhli po fotorealistických prvcích, a podobné je to s hudbou. Nikdy jsme nesamplovali hudbu, kterou vytvořil někdo druhý. Vypůjčit si dobrou basovou linku – to nás nikdy nezajímalo. Chceme se obejít bez toho,“ nechává nahlížet pod pokličku Raster- -Noton další ze zakladatelů, Olaf Bender. Elektronické přístroje v Raster-Noton jeho umělci používají mnohdy jinak: z nahrávek často cítíme zápal vědců, kteří sestupují do hlubin materiálu a bádají, jak nechat znít rytmy či plochy ze základních akustických prvků – šumu, nejjednoduších sinusových křivek zvuku. Jistě to má něco společného s minimalismem, ale jeho vnímání se dnes už proměnilo. Bender k tomu dodává: „Pro mě je z minimal music podstatné především jedno: redukce materiálu. Když dnes vytvářím hudbu nebo design, ptám se sám sebe: musí tam být i tohle? A pokud ano, proč? Je pro mě důležité udržovat hudbu prostou ornamentů, které dnes všechno přetěžují.“ Právě průzkum nashromážděného materiálu je velmi silným aspektem u všech tvůrců kolem Raster-Noton: pociťujeme tu, že se tu přitlumuje „libovůle umělce“ a nechávají vyznít zákonitosti, které v sobě má vlnění zvukové i světelné, číselné posloupnosti, harmonie násobků. Ovšem cesty, kudy se ubírá geometrie obrazců, matematické hrátky s akustickými jevy a konstelací, jsou pochopitelně autorským přínosem jednotlivých protagonistů.

BÍLÝ KRUH
Letošní oslavy 20 let fungování labelu se nesou přesně v duchu dosavadního fungování vydavatelství. Otcové zakladatelé (Alva Noto, Byetone + Frank Bretschneider) se spojili ještě s projektem Kangding Ray, aby vytvořili zbrusu nové audio-vizuální představení postavené na efektu vícekanálového zvuku. To dostalo název White Circle (Bílý kruh) a poprvé bylo uvedeno 11. března v německém ZKM muzeu. Odteď se protagonisté rozprchli do světa separátně, aby redukovanou verzi White Circle představili po celém světě. Plná verze využívá speciálně vyrobenou soustavu 47 reproduktorů (ořezaná menší soustavu postavenou na kvadrofonním efektu), do které autoři zasadili své dílo postavené na myšlence ambientu. To znamená vytvořit „skulpturální prostorový zážitek“. Bílý kruh není jedinou aktivitou, jak Raster-Noton připomene své kulatiny. Slavný španělský festival Sónar mu v rámci letošního ročníku věnuje speciální pozornost v rámci celé řady showcase vystoupení, instalací nebo workshopů. Další speciality jsou navíc ještě ve stádiu zrodu.

Přidat komentář