Stisk Men + Feat. David Cross: Midori, Live in Tokyo

t-shirt_japan_2015-01Poslední roky jsou tři stálí členové této unikátní kapely v jednom kole. Mistr hry na Stick Bass Tony Levin a bubenický všeuměl Pat Mastelotto se nad rámec vlastních hudebních aktivit loni zapojili do nové inkarnace King Crimson a hustě koncertují. Kytarista, skladatel, hudební pedagog a od roku 2007 i vývojář nových nástrojů (nebyl spokojen se stávajícími verzemi Sti01 Giutar, tak se sám pustil do výroby vlastních prototypů) Markus Reuter má množství svých projektů i závazků. Naštěstí dnešní síťové technologie dovolí zkoušet kapele, aniž by její členové byli v jedné zkušebně. Když zkraje roku 2015 chystali Stick Men čtyři koncerty v Japonsku, přišel jejich agent Leonardo Pavkovic s nápadem přibrat do party houslovou legendu Davida Crosse. Ten se také nefláká, čile koncertuje se svým bandem a právě teď ve studiu nahrává nové album (anoncované na září). Logisticky, umělecky i lidsky se toto spojení podařilo zvládnout na jedničku s hvězdičkou. Už loni v červenci vydal malý německý label Iapetus v produkci Markuse Reutera jednodiskový záznam koncertu z klubu Billboard v Tokiu. Teď se k našim uším dostává komplexnější, ba vyčerpávající porce záznamu dvou koncertů na dvou discích. Ač je Stick Men svébytná kapela s vlastní tvorbou (4 studiová alba), nelze je od vlivu King Crimson zcela oddělit. Alespoň ne v živém provedení. Navrch zde další rozměr dodává David Cross s houslemi a modulátory. Markus Reuter: „Kvartet je pro mne ideální sestava. Dostatečně malá, ale také dostatečně flexibilní, aby naplnila všechny polohy v hudebních aranžmá našich věcí. Hrát s Davidem Crossem mi přišlo jako samozřejmost. Jako když se spojí několik různých větví stejného stromu a vytvoří nový silný kmen.“ Cross mu kompliment vrací: „Nikdy předtím jsme se nesetkali a přesto – jako bychom spolu hráli mnoho let. Skvělá hudba, skvělá atmosféra. Byla to výhra!“ Je dobré, udělat si čas a poslouchat oba disky v celku za sebou. Každý disk začíná dlouhým, zvukově odvážným intrem Opening Soundscape (v odlišných náladotvorných verzích) Reuterových kytarových vynálezů, jež se nenápadně přehoupne do improvizačních pasáží, kde se jednotlivé nástrojové složky postupně představují a prolínají nad jistým spodkem Mastelottových bicích. Pak se celá čtveřice rozjede v celé mohutnosti jako perfektně šlapající motor do ucelených skladeb – tu z dílny samotných Stick Men, tu ve vybraných kompozicích z historického průřezu King Crimson. Byť David Cross hrál s KC v letech 1973–75, nejzajímavějšími jsou zde jeho patricipace na skladbách z 90. let Sartori in Tangier nebo Industry – s čistým i modulovaným zvukem houslí v hebkých vlnkách i frenetických hadích sólech. Všichni z kvarteta jsou velmi zkušení a citliví muzikanti, znalí hodnoty dynamiky, přesně chápou, že „opuštění“ prostoru je stejně důležité jako jeho vyplnění, jsou v zájmu celku ochotni nechat hudbu odpočinout, aby pak naslouchajícímu vyrazili dech s ještě větší silou. A síla je to impozantní.

Moonjune Rec., 2016, 72:43 a 64:40