The Kills: Ash & Ice

The Kills - Ash & Ice (2)Americko-anglická dvojice už dávno není na alternativní scéně žádným nováčkem, zpěvačku Alison Mosshart navíc dost zviditelnila i spolupráce s Jackem Whitem pod hlavičkou rockových The Dead Weather. Své páté album ovšem The Kills odkládali a nakonec ho od jeho předchůdce dělí pět let. Důvodem byly zdravotní problémy kytaristy Jamie Hince (a dost možná i jeho rozchod s modelkou Kate Moss) i předem avizovaná chuť k experimentálnějšímu pojetí, se kterým to nakonec není tak žhavé. Mnohem přesnější je konstatování, že se na nahrávku dostalo téměř vše z toho, co už od dua bylo k slyšení v minulosti – ale často v nečekaně svěžích a nových spojeních. Takže tu jsou sexy bluesová nálada v Hum for Your Buzz, občas až s melancholickým popem koketující posmutnělé melodie (Echo Home) i kombinace jasných kytar s ledovými, elektronicky znějícími bicími (Days of Why and How). To, co albu dodává sílu, je právě prolínání poloh a nechuť setrvat jen u jedné z nich. Z alba tak jasně vyvěrá logický vývoj a odpor k tomu se jakkoli nechat svázat, ale zároveň je z něj, možná ještě více než v minulosti, zjevná potřeba hledání. To se sice nedaří úplně vždycky, ale o to silnější je, když vše do sebe zapadne. Logicky z toho vyplývají rozporuplná přijetí – zatímco jedni jsou maximálně nadšeni, druzí ohrnují nos.
Navzdory tomu, že mnohem více než na syrovost a divokost, spoléhá aktuální album vedle pestrosti aranží i zvuku na upřímné a přirozené podání, které se nebojí ani intimnějších pasáží, zůstávají The Kills oběma nohama v teritoriích, kde se nikdo nemusí vymlouvat na to, že „to dělá hlavně pro posluchače“. Album má co nabídnout a podbízet se zkrátka nepotřebuje. Alison dokáže znít až démonicky a v kombinaci s uhrančivou kytarou jaká si posluchače omotává kolem prstu v Impossible Tracks, je výsledek funkční, zajímavý i zábavný zároveň. A pokud po pátém albu z řad příznivců odpadnou ti, pro které je důležitější následování módních trendů, kapele to může jedině prospět. Protože právě snaha o jednoduchou údernost a udržení si vlastní osobitosti, je na ní tím nejzajímavějším.

Domino, 2016, 50:42