REGAL WORM: Pig Views

Tohle je věc! Radost od začátku do konce! Jarrod Gosling, skladatel a hlavní persona Regal Worm, si v roce 1997 založil s producentem Deanem Honerem úspěšný experimentální psycho-elektronický projekt I Monster. Když se moc chce, nějak se začít musí, že. Pro Goslinga to byl hlavně levný předstupeň, jak si vydělat na od raného mládí vysněné všemožné, ovšem drahé klávesové nástroje jako Hammondovy varhany, Mellotron m400, piano Fender Rhodes atp., které by mu pomohly zhmotnit jeho progrockové a jazzem líznuté hudební nápady. I Monster se ziskově dařilo nadmíru dobře, takže v roce 2000 už měl valnou většinu instrumentů pohromadě a spolu s výtečnými muzikanty kolem kytaristy Tima Bownesse postavil kapelu Henry Fool. Její dvě alba jsou plná hutného psychedelického, progresivního jazzrocku a dost neprávem opomíjená. V Goslingovi ale bobtnala o něco onačejší podoba hudby. Tak si v roce 2011 sestavil ryze osobní, personálně proměnlivý band Regal Worm. Už na debutu Use and Ornament (2013) představil obrovsky rozmanitý, jen těžko popsatelný proud skvělé hudby – s elementy canterburské scény, jazzu, psychedelie, tvrdého progrocku, i klasiky od baroka po modernu. Letošní Pig Views je v mnohém vyspělejší, protože kompaktnější. Co překvapí jako první, je užití sboru coby dalšího nástroje namísto sólového zpěvu (mužský i ženský samostatný vokál tu také najdeme), a v mezihrách dominující saxofony a flétny. Je čirá nádhera poslouchat natolik složitou a zapeklitě komplikovanou hudbu, za kterou ovšem cítíme, kterak autor i s výkonnými muzikanty vystrkují růžky, ba rohy radosti a poťouchlosti. V nejdelší patnáctiminutové, třídílné The Dreaded Lurg hned v úvodních vyhrávkách smyčců, akustické kytary a spinetu zaslyšíme záměrný hall, který evokuje praskání ohrané – tedy jistě oblíbené – LP desky. A pak ještě zřetelněji ve třetí části téhle skladby s názvem To Hunt an Ancient Vampire. Už pojmenování značí humorný nadhled, což teprve hudba, která je právě tady velkou taškařicí. Můj žhavý favorit na album roku.

  

Uranium Club/Quatermass, 2018, 52:38

 

 

 

 

 

 

 

Přidat komentář