RHIANNON GIDDENS & FRANCESCO TURRISI: There is no Other

Už delší dobu sledujeme, jak sympaticky zarputile odkrývá africkou stopu v americké hudbě. Teď Rhiannon její otisk nachází v Evropě. Za všechno vlastně může Shakespeare: se sicilským multiinstrumentalistou Francesco Turrisim v Nashvillu živě doprovázeli baletní představení Lucy Negro Redux, vycházející z knihy Caroline Randall Williams a teze, že básníkovy sonety o Dark Lady mají předobraz ve skutečné postavě: černošské bordelmamá z Londýna. Dvojice se po únorové premiéře rozhodla pokračovat a za albem stojí předpoklad, že všechny hudby světa spolu nějak souvisejí a hledat za tím máme věčný pohyb lidí, nástrojů a kultur. „V našich vlastních hudebních světech jsme se cítili trochu za mimoně a u Shakespeara zjistili, jak oba myslíme na to samé,“ popsala Rhiannon setkání s Turrisim, dosud ponejvíc jazzmanem uhranutým transformací arabské a severoafrické hudby do evropské.

 

 

 

Bádání, vlastní jinak etnomuzikologům a sociologům, proměnili v hudební paletu s nepravděpodobným vyzněním: posloucháme ji se zatajeným dechem. A v kombinaci minstrelského banja s rámovým bubnem daf, salentské pizzici s vášnivým hlasem Rhiannon (Pizzica di San Vito, kdy se údery do blány mění v regulérní drone) nebo apalačské balady s klavírem nehledáme rozpor, vzrůstá v nás spíš obdiv, jak zlehka, přirozeně a napínavě lze osobní postřehy, tušení a přání překlopit v oslňující oslavu hudební odlišnosti, v jednotlivých skladbách se nakonec vytrácející; ve Wayfaring Stranger určitě. Banjo picking, „rytmizující“ akordeon, Rhiannin scat a housle, brazilské ozvěny a ze skladby Briggsʼ Forró se namísto spletenice zčistajasna vyklube zázrak. Bluegrassovou Gonna to Write Me a Letter jste si předtím možná nedokázali představit v arabském modu a vida, neodtrhneme od ní uši; a co teprve Brown Baby, to by se Nina Simone, jejíž to bylo parádní číslo, asi podivila, a děsivější verzi Black Swan už vůbec. Klavírní motlitbu za lepší zítřky He Will See You Through uzavírá Rhiannon jako každou jinou: do dozvuku cella hostující Kate Ellis vyřkne amen.

 

 

Nonesuch, 2019, 45:01

 

 

 

Přidat komentář